
Klasbrief thema 'Sint en Piet'
Dag mama’s en papa’s,
Vanaf volgende week werken we 3 weken rond het thema ‘SINT EN PIET’. Een thema dat de voorbije dagen al begon te leven in de klas. Onze kleuters zullen zich goed kunnen inleven in Sint en Piet. Er komt immers een heuse verkleedhoek in de klas vol met leuke spulletjes: een mijter, mantel, ring, staf, handschoenen, stokpaard, pietenmuts, pofbroek, kraag, de zak van Piet en natuurlijk het boek van Sinterklaas. Ik ben benieuwd welke namen Sint in zijn boek zal schrijven… Tijdens dit rollenspel leren de kleuters ook de namen van de klasgenootjes overschrijven (tekenen).
Doorheen de week zitten de volgende woorden in het koffertje van Anna: de schoorsteen (boven op het dak), de kachel/de haard (beneden in het huis, hier komt Piet uit als hij in de schoorsteen kruipt), het roet, de acrobaat, klimmen/klauteren (synoniemen), de letterkoekjes (samenstelling) en strooien. Deze weken maken we kennis met de letter J van Jas, de letter K van Koek en de letter L van Lolly. En we herhalen alle letters die we geleerd hebben (A, B, D, E, F, G, H, I) a.d.h.v. letterkoekjes. Dat wordt smullen!
De eerste week maken we een wandeling in de buurt van de school en gaan eens kijken naar de verschillende daken en schoorstenen. Hebben alle huizen een dak? Of een schoorsteen? Staat er ook een schoorsteen op een plat dak?
We bekijken heel wat foto’s en filmpjes over het paard van Sinterklaas. Hopelijk staat het paard naast onze school ook in de wei zodat we ook een echt paard van dichtbij kunnen waarnemen. We halen de manège (Playmobil) met paarden en pony’s boven zodat de kleuters de paarden kunnen verzorgen. We maken ook een paarden-kroon en hiervoor zullen we onze fijnmotorische vaardigheden moeten bovenhalen. Onze kleuters moeten de kop van het paard uitprikken met een priknaald. De manen van het paard zullen we bevestigen a.d.h.v. een techniek om lussen te maken en de staart van het paard proberen we te vlechten. De poten van het paard maken we dan weer door het vormen van muizentrapjes waarbij we moeten vouwen.
De kenmerken van Sint en Piet leren onze kleuters uitdrukken in een tekening. Dit keer passen we een nieuwe techniek toe nl. de druktechniek. Op deze manier mogen de kleuters Sint of Piet tekenen in de rode/zwarte verf met een rubberpenseel en maken we met een verfrolletje een afdruk van onze mooie tekening.
We zullen ook onze beentjes moeten strekken tijdens de pietendans... benieuwd of Sinterklaas en zijn Pieten onze pietendans leuk vinden.
De eerste week (Voorleesweek) komen er heel wat ouders en grootouders voorlezen in ons klasje. Onze kleuters zullen deze week echt kunnen genieten van het luisteren naar verhalen. In onze boekenhoek komen ook heel wat speelgoedfolders zodat de kleuters aan elkaar kunnen vertellen wat ze hebben gevraagd aan de Sint.
Maandag 5 december brengen Sinterklaas en zijn Pieten een bezoekje aan onze school. We zulllen heel wat plezier beleven aan het speelgoed, maar eerst zullen we samen enkele regels en afspraken moeten maken zodat we mooi kunnen samenspelen met elkaar.
Enkele leuke prentenboeken uit de bibliotheek van onze gemeente: ‘Ik help de Sint’ (een leuk doe-boek), ‘Rikki helpt sinterklaas’, ‘Sinterklaas en het kleine hoogtevreespietje’, ‘Sinterklaas wil op vakantie’, ‘De Spiekpietjes’, ‘Alles over Sinterklaas’, ‘Klaasje Sinterklaasje en de pakjesboot’, ‘Krijg ik een kabouter, Sint?’ en ‘Sinterklaas zoekboek’ (met heerlijke prenten ).
Belangrijke data:
- Donderdag 24/11: zwemmen
- Maandag 5/12: bezoek van Sint en Piet in onze school
- Donderdag 8/12: zwemmen
Groetjes,
juf Sofie

