Klasbrief thema carnaval

Hallo ouders,

Tijdens het thema touwen hebben onze kleuters al goed geoefend op het veterbinden! Bij sommige kleuters lukt het al vlot, anderen moeten nog wat oefenen. Ook thuis mag er nog volop geoefend worden met hun vetermannetje!

Het volgende thema waar we in de klas rond werken is carnavalsmuziek.

Week van 15 - 25 februari: carnavalsmuziek

“Boem, pats, knal… het is weer carnaval”

Bij carnaval hoort allerlei leuke carnavalsmuziek!

Wat is carnavalsmuziek? Wie speelt carnavalsmuziek? Waar hoor je carnavalsmuziek? Welke muziekinstrumenten bestaan er allemaal? Wat is het verschil tussen een orkest en een fanfare? Deze vragen gaan we tijdens dit thema onderzoeken en bestuderen.

De kleuters mogen experimenteren met verschillende muziekinstrumenten. Via allerlei opdrachtjes leren ze de muziekinstrumenten kennen:

  • De kleuters gaan een melodietje of deuntje moeten meespelen en naspelen.
  • Bij een bepaald signaal moeten ze heel luid spelen, bij een ander signaal net heel stil.
  • Ze gaan met verschillende instrumenten door elkaar mogen spelen of enkel met dezelfde instrumenten tezamen.
  • We gaan muziek maken zoals een fanfare en een orkest. De verschillen tussen deze 2 worden hierbij besproken.
  • Aan de hand van het geluidenvierkant gaan ze allerlei geluiden moeten nabootsen met hun stem en lichaam.

Dus op verschillende manieren leren de kleuters muziek maken!

Ook mogen de kleuters zelf een muziekinstrument knutselen, namelijk een geluidenemmer in de vorm van een clowntje. Hierbij mogen ze zelf hun emmer vullen met materiaal dat geluid maakt zoals rijst, isomobolletjes, zaadjes,… De kleuters moeten goed vergelijken welk materiaal welk geluidje maakt en al naargelang de hoeveelheid dat er in de emmer gedaan wordt (weegoefening), hoe luid of stil het geluid kan zijn.

Het tellen van de verschillende instrumenten kunnen de kleuters doen via een A3-werkje waar een groot orkest op afgebeeld staat. Hierbij is hetzelfde zoeken en het juist tellen belangrijk.

De kleuters gaan een matrix van een orkest invullen. Ze gaan goed moeten kijken naar het rooster en de begrippen boven, onder, links en rechts worden hierbij ingeoefend.

Tijdens dit thema gaan de kleuters ook nog beeldend werken en versieren ze Rikki in een piraat. Hierbij moeten de kleuters het piratenhoedje uitprikken, een ooglapje verven over het oog van Rikki en zijn truitje wit-rood gestreept schilderen. Vooraf bespreken we samen hoe een piraat eruit ziet en wat er allemaal nodig is om zich te kunnen verkleden tot een piraat.

Een clowntje knutselen we via verschillend knutselmateriaal. We werken met stiften, krijtjes, chubbies, serpentines en froezelpapier. De kleuters kunnen zich hierbij creatief uitleven.

Het woordje pipo (de clown) gaan de kleuters enkele keren mogen naschrijven bij hun werkje. Hierbij leren de kleuters een woord na te schrijven aan de hand van een woordkaart.

De nieuwe woordenschat leren onze kleuters tijdens het verhaal ‘Cas en Saar vieren Carnaval’ van Pauline Oud. Deze nieuwe woordjes komen aan bod: de machinist, een rammelaar, swingen (dans) en stalletjes/kraampjes.

Leuke prentenboeken in dit thema zijn: 'Lou viert Carnaval', 'Ben jij ooit naar een neuzenfeest geweest?' en 'De grote verkleedpartij'.

Van maandag 21 februari tot vrijdag 25 februari houden we een gekke carnavalsweek bij ons op school!

Tijdens deze gekke week mogen onze kleuters naar school komen met:

  • Maandag 21 februari: een versierde boekentas
  • Dinsdag 22 februari: versierde of leuke schoenen
  • Woensdag 23 februari: gekke haren of een grappige hoed
  • Donderdag 24 februari: in kledij van je eigen klaskleur (geel)
  • Vrijdag 25 februari: carnavalskledij

Op vrijdag 25 februari houden we in de voormiddag een caranavalsfeest in de klas en mogen de kleuters in caranavalskledij naar de klas komen. Gelieve er rekening mee te houden dat ze in deze kledij toch zelfstandig naar het toilet kunnen gaan en dat er een jas over kan voor tijdens de speeltijden en met de carnavalsstoet. Carnavalsattributen zoals geweren, zwaarden,... en confetti en serpentines zijn niet toegelaten.

’s Middags krijgen de kleuters als traktatie 2 lekkere hotdogs. Een kindje dat geen hotdog lust, neemt best boterhammetjes mee. Ook een kleuter die met 2 hotdogs niet voldoende gegeten heeft, kan nog een extra boterhammetje mee naar school brengen.

Op vrijdag 25 februari houden we in de namiddag een carnavalsstoet met heel de school. Meer info hierover komt in een aparte brief.

Het belooft een leuke en gekke weekafsluiter te worden, vooraleer we de krokusvakantie ingaan!

Belangrijke datums om te onthouden:

  • Maandag 14 februari: lokale verlofdag
  • Donderdag 17 februari: de kleuters gaan in de namiddag zwemmen en dikke truiendag
  • Maandag 21 februari – vrijdag 25 februari: gekke carnavalsweek
  • Vrijdag 25 februari: carnavalsstoet in de namiddag
  • Maandag 28 februari – zondag 6 maart: krokusvakantie

Gekke groetjes,
Lore

Komt jouw kapoen ook naar onze school?