Klasbrief: thema boerderij

Het nieuwe leven in de lente brengt ons naar een heel nieuw thema: de dieren op de boerderij. Van 2 tot 12 mei gaan we twee weken lang werken rond het thema boerderij.

Aan de hand van een woordweb kijken we wat we allemaal al weten over het leven op de boerderij. Wat weten we nog niet en waar zouden we meer over willen weten? Aan de hand van verschillende opdrachten, oefeningen en spelletjes komen we dit te weten.

Samen gaan we eens kijken wie er allemaal op de boerderij woont en hoe elk dier het beste verzorgd kan worden. Is dit bij elk dier hetzelfde of zijn er ook verschillen? Zo ontdekken we ook samen dat er boeren zijn zonder dieren op hun boerderij zoals bijvoorbeeld landbouwboeren die zorgen voor onze groentjes op ons bord. Hier zijn natuurlijk verschillende grote machines voor nodig. Zo ontdekken we ook wat het verschil is tussen hooi en stro.

De poppenkamer wordt omgetoverd tot een boerderij. Hier kunnen de kleuters de dieren verzorgen, eten geven, de stallen proper maken, konijnen aaien en de paarden borstelen. Ze zullen zichzelf hierbij kunnen verkleden als een echte boer of boerin. Zo oefenen ze om zelf hun schoenen en verkleedkleren aan en uit te doen. Samen maken we ook afspraken voor de poppenkamer.

In de bouwhoek kunnen de kleuters een boerderij bouwen en spelen met de dieren en tractoren.

In de boekenhoek liggen verschillende boekjes in dit thema. De boekjes die ik voorlees komen na het voorlezen ook in de boekenhoek te liggen. Zo kunnen de kleuters het verhaal nog eens zelf bekijken of navertellen.

In dit thema gaan we ook sensorisch aan de slag: zo is er een ontdekbak met maïs, blotevoetenpad, schrijfdans in scheerschuim,… waarbij het zintuig 'voelen' aan bod komt.

Gezamenlijk gaan we ook koeienvlekkenpudding maken. Hierbij komen de zintuigen 'ruiken' en 'proeven' aan bod.

We luisteren ook naar verschillende geluiden op de boerderij (horen) en natuurlijk valt er ook veel te ontdekken met onze ogen.

Aan de tafels zetten we in op fijne motoriek aan de hand van verschillende opdrachten zoals:

  • Wol rijgen door gaatjes om de schapen terug wol te geven.
  • Een schrijfdans van de krullen van het schaap.
  • Een knipopdracht over een varken.
  • Vrij knippen in boekjes van tractors en landbouwtoestellen.
  • Het oefenen van onze pincetgreep aan de hand van het leggen van een patroon met maïs.

We zetten ook in op de sociale competenties door te oefenen op samen spelen. Dit kan in een rollenspel maar ook aan de hand van gezelschapsspelletjes zoals memory, bingo,…

Belangrijke datums:

  • Maandag: 1 mei: GEEN SCHOOL
  • Donderdag 11 mei: oudercontact
  • Zondag 14 mei: moederdag
  • Maandag 15 mei: schoolreis (meer info volgt)
  • Dinsdag 16 mei: sportdag (meer info volgt)
  • Woensdag 17 mei: pedagogische studiedag (geen school)
  • Donderdag 18 mei en vrijdag 19 mei: GEEN school

Boekjes in de bib:

  • 'Machines op de boerderij' van Agnès Vandewiele
  • 'De boerderij: het jaar rond'
  • 'Anna op de boerderij' van Kathleen Amant
  • 'Karel op de boerderij' van Liesbet Slegers
  • 'De boer' van Liesbet Slegers

Groetjes,
juf Lisa
 

Komt jouw kapoen ook naar onze school?