Klasbrief thema Lentekriebels

Beste ouders,

Ik ben juf Marthe en zit momenteel in mijn 3de jaar kleuteronderwijs aan de Thomas More Hogeschool Vorselaar. Tijdens mijn 5 weken eindstage ga ik samen met jouw kleuter en zijn vriendjes op ontdekkingstocht.

De volgende twee weken werken we in de klas rond het thema ‘LENTEKRIEBELS’.

Tijdens de eerste week ontdekken we de bloemen die we vinden in de tuin en onderzoeken we hoe ze groeien en bloeien. Lou, mijn vriendje, wil graag mooie bloemen in haar tuintje planten. Ze heeft zaadjes gekocht maar er willen maar geen bloempjes uitkomen. Ze vraagt de kleuters om hulp. Samen zoeken we uit hoe je bloempjes moet planten of zaaien, hoe ze groeien en hoe je ze moet verzorgen. De kleuters gaan ‘groene vingers’ hebben op het einde van deze week.

We onderzoeken welke omstandigheden het beste zijn om tuinkers optimaal te laten groeien. Wat hebben we nodig om bloemen en planten goed te laten groeien? Erg interessante vragen waar wij een antwoord op zoeken.

In onze hoeken kunnen we zelf bloempjes zaaien en planten. Welke verschillen en gelijkenissen er tussen de soorten zaadjes zijn, kunnen we onderzoeken met echte zaadjes. In onze eigen bloemenwinkel kunnen we bloemen en planten kopen en verkopen. Wie kan een prachtig boeket maken?

De woorden die deze week centraal staan zijn stengel, potgrond, bloembol, kroonblad, boeket en zaaien.

Tijdens de tweede week verdiepen we ons in de kriebeldiertjes die we vinden in de tuin. Lou, de handpop, heeft in haar tuintje een klein diertje gezien maar weet niet welk diertje het is. Samen met de kleuters gaat ze op ontdekking. Welke kriebeldiertjes zijn er te vinden in de tuin? Welk diertje zou Lou gezien hebben?

Op onze onderzoekstafel kunnen we de kriebeldiertjes beter bekijken. Met onze vergrootglazen en insectenpotjes gaan we bekijken welke kenmerken bij elk diertje horen. Onze fijne motoriek oefenen we door het vangen van wormen met pincetjes. We leren over de kikkers aan de vijver aan de hand van een ontdekhoek. De tel rij van 10 oefenen we samen met de tel rups. Ken jij het versje ‘de huisjesslak’? Op de speelplaats doen we een schrijfdans met stoepkrijt waarbij we slakken en vlinders ontwerpen. We leren al spelend over het belang van de bijen. Tot slot sluiten we deze leerrijke week af met onze eigen gemaakte, gezonde smul rupsen van druifjes, dat wordt smullen!

De woorden die deze week centraal staan zijn cocon, ontpoppen, bijenkorf, bestuiven, insect, insectenpotje en insectenhotel.

Leuke boekjes rond deze twee thema’s zijn ‘Een zaadje in de wind’ van Eric Carle, ‘Dierendorpje helpt de bijen’ van Gitte Spee en Kim-Lian Van Der Meij, ‘Pauwtje Pio en de kriebelbeestjes’ van Ruth Brillens en Rik De Wulf, ‘Kijk! Bloemen!’ van Stephanie Calmenson, ‘Poppy’s plekje’ van Guido Van Genechten, ‘Bedankjesdag: een zoekboek vol kriebelbeestjes’ van Sam Loman,…

Heeft je kleuter de lentekriebels helemaal te pakken dan kan hij/zij ook altijd volgende leerrijke filmpjes bekijken: · ‘Bollen en knoppen’ van Koekeloere https://www.youtube.com/watch?v=xex_Y0wiGUo · ‘Kriebelbeestjes’ van Koekeloere https://www.youtube.com/watch?v=KiMdHjEl9bg · ‘Mier heeft een probleem’ Online voorleesverhaal https://www.youtube.com/watch?v=V8yvs11Ms0E

Het begint al helemaal te kriebelen om samen met de kleuters op ontdekkingstocht te gaan!

Groetjes,
Juf Marthe

Komt jouw kapoen ook naar onze school?