Klasbrief thema sprookjes

Er was eens...

...het thema sprookjes om de maand november mee te starten.

 

Week van 7-25 november: Sprookjes

Tijdens dit thema komen er vele sprookjes aan bod in de klas! Zowel via verhalen als tijdens de poppenkast en in de klaswerkjes.

Deze sprookjes komen aan bod:

  • Sneeuwwitje
  • Hans en Grietje
  • De 3 biggetjes
  • De prinses op de erwt
  • De wolf en de 7 geitjes
  • Klein duimpje

En ook nog 2 sprookjes waarin grootouders voorkomen omwille van de grootoudersweek:

  • Roodkapje
  • Het meisje met de zwavelstokjes

Deze sprookjes kunnen nagespeeld worden tijdens de poppenkast, want er komt een poppenkast en handpoppen in de klas te staan. Zo kunnen de kleuters zelf verhalen verzinnen of sprookjes naspelen. Hierbij leren ze om hun fantasie te gebruiken en zich in te leven in de verschillende personages. Ook leren ze om op elkaar in te spelen en samen te werken tijdens het poppenkastspel.

Om hen op weg te helpen bij het poppenspel, liggen er prenten en woordkaartjes. Zo kunnen ze eerst de prenten of woordkaartjes van een sprookje chronologisch rangschikken en daarna het verhaal naspelen a.d.h.v. die prenten of woordkaartjes.

Deze werkjes komen aan bod:

  • Een luisterdictee: de prinses op de erwt ligt op een hele stapel matrasjes. De juf zegt in welke kleur ze een bepaalde matras moeten inkleuren. Dit werkje heeft als doel om zich te leren concentreren bij het luisteren naar een tekst.
  • De kleuters gaan goed moeten kijken naar de verschillende kronen en zoeken naar de kroon die anders is. Leren kijken naar een opgegeven detail en bepaalde verschillen tussen de kronen wordt op deze manier ingeoefend.
  • Door de kabouters goed te tellen, helpen de kleuters sneeuwwitje op weg naar haar prins. Door dit werkje wordt de 1-1 relatie ingeoefend.

Met waterverf gaan de kleuters een groot kasteel mogen schilderen. Hierbij kunnen ze hun fantasie volop gebruiken, want ze mogen zelf kiezen in welke kleuren ze hun kasteel gaan schilderen. De 5 kasteeldeuren moeten ze uitprikken, want achter elk deurtje komt een sprookje piepen. Benieuwd of ze de 5 sprookjes gaan herkennen?! Het uitprikken van de deurtjes is een goede oefening in de klein-motorische vaardigheden. Ook het tellen tot 5 wordt hier extra geoefend.

We hebben 2 smartgames - roodkapje en ridders - in de klas die tijdens dit thema aan bod komen. Dit zijn spelen waarbij logica, ruimtelijk inzicht en fijne motoriek gecombineerd worden om via unieke puzzels de oplossing te vinden.

De nieuwe woordenschat leren onze kleuters tijdens het verhaal ‘Waar is de draak?’ van Leo Timmers. Deze nieuwe woordjes komen aan bod: verslaan, gebit, (vuur) spuwen en kasteel/paleis.

Tijdens dit thema mogen onze grootouders komen voorlezen, omwille van de voorleesweek. We gaan dus vooral genieten van het voorgelezen worden!

Ook wordt er extra aandacht gegeven aan het begrijpend lezen en luisteren a.d.h.v. onze luisterstrategieën tijdens het voorlezen van sprookjesverhalen:  

  • Visualiseren: We kijken hierbij heel goed naar de kaft van het boek en luisteren naar de titel van het boek. Waarover zou het verhaal gaan? Wat weten jullie al over … ?
  • Samenvatten: Op het einde van het verhaal gaan we nog eens naar alle prenten kijken. Bij elke prent mag een andere kleuter één zin vertellen… Wie kan nu eens het hele verhaal kort vertellen (terwijl we naar de prenten kijken)?
  • Voorspellen: Tijdens het verhaal staan we soms stil… Wat zou er gebeuren? Hoe kunnen we dit oplossen?
  • Vragen stellen: Tijdens al deze strategieën stellen we heel wat vragen wat de betrokkenheid verhoogt tijdens het luisteren naar het verhaal.

We gaan ook een cadeautje voor onze grootouders knutselen. Wat dit gaat zijn, blijft nog een verrassing…

De kleuters mogen wel enkele foto’s meebrengen van hun grootouders. Deze worden niet gebruikt voor het knutselwerkje, maar enkel om over de grootouders te kunnen vertellen aan de andere kleuters tijdens kringgesprekjes.

De foto’s mogen op maandag 7 november meegegeven worden naar de klas.

Belangrijke datums om te onthouden:

  • maandag 7 november: fluodag (meer info volgt in een aparte brief)
  • woensdag 9 november: onze kleuters gaan naar de bib
  • donderdag 10 november: de kleuters gaan in de namiddag zwemmen
  • vrijdag 11 november: verlofdag
  • woensdag 16 november: pedagogische studiedag
  • woensdag 23 november: oudercontact (meer info volgt in een aparte brief)
  • donderdag 24 november: de kleuters gaan in de namiddag zwemmen

... en toen kwam er een varkentje met een lange snuit

en ons sprookje is uit!

Komt jouw kapoen ook naar onze school?