Klasbrief thema ‘Brrrrrrr… het is winter!’ en ‘De Noordpool’

Van 8 t.e.m. 19 januari

Beste ouders,

Een tijdje geleden hebben we een nieuw seizoen verwelkomt, de winter. De temperaturen dalen en het wordt kouder. Komende week verdiepen we ons in het thema ‘Brrrr… het is winter!’. We staan stil bij het weer in de winter (vriezen/dooien, temperatuur, sneeuw,…) en we bekijken welke kledij we dragen om ons te wapenen tegen het koude weer.

Niets beter dan een kopje lekkere warme chocolademelk in de winter. Dit kan je kopen in ons chocolademelkkraam. We bekijken je bestelling zorgvuldig en maken voor jou een kopje met slagroom en een chocoladekoekje. We oefenen het tellen en het lezen van pictogrammen (taal-lezen) om onze bestelling goed te kunnen afwerken.

We ontdekken dat water kan bevriezen en opnieuw kan ontdooien. We gaan actief aan de slag met het ijs in onze ontdekbak.

Op onze tafels kan je verschillende opdrachten vinden. We kleden de sneeuwmannen aan volgens een opdrachtenkaart (taal-lezen). We maken leuke vormen sneeuwmannen. De sneeuwmannen zijn opgebouwd uit geometrische vormen (driehoek, rechthoek, vierkant, cirkel). We leggen exact dezelfde sneeuwman na door goed naar de vormen te kijken (taal-lezen en wiskunde-meetkunde). Aan de hand van wattenstaafjes maken we winterse raamfiguren (taal-lezen). We halen de wintermutsen uit de kast en versieren deze met pomponnetjes. We moeten goed tellen hoeveel pomponnetjes er op elke muts mogen (wiskunde-getallen/tellen). We leggen de pomponnetjes op de mutsen door deze te grijpen met ons pincet. Hierbij oefenen we op onze pincetgreep en de kracht in onze duim en wijsvinger.

Bij de winter hoort natuurlijk ijs, maar hoe krijg je ijs? Samen maken we hier een onderzoekje van. We denken na waarmee we ijs kunnen maken en op welke plaats dit kan gebeuren? We stoppen verschillende potjes water op verschillende plaatsen (diepvries, ijskast, klas, buiten,…) en we meten de temperatuur op deze plaatsen. Zo weten we hoe koud het moet zijn om ijs te krijgen. Onze waarnemingen en bevindingen noteren we zoals echte onderzoekers. De woordenschat bevriezen, dooien, temperatuur en thermometer staat tijdens dit experiment centraal.

We leren een lied over een sneeuwvlokje. Het sneeuwvlokje dwarrelt heen en weer in de lucht. We gaan op zoek naar leuke beweging om de weg van het sneeuwvlokje uit te beelden bij het lied.

Jos de verzamelvos komt tijdens dit thema ook piepen. Hij heeft zijn wanten/handschoenen uit de kast gehaald, maar deze zijn helemaal door elkaar geraakt. De kleuters helpen Jos om de wanten/handschoenen te sorteren en staan stil bij het verschil tussen handschoenen en wanten.

Tijdens de tweede week leren we in onze klas over de Noord- en Zuidpool. Hoe koud zou het daar zijn? Wie woont er op de Noord- en Zuidpool? Wat is het verschil tussen de Noord- en Zuidpool? Welke gelijkenissen/verschillen zijn er tussen onze levenswijze en die van de Inuit/Eskimo?... Dit zijn vragen die al spontaan in me opkomen. Samen gaan we op zoek naar de antwoorden.

In onze poppenkamer reis je naar de Noordpool en word je een Inuit. Je leeft in het sneeuwlandschap en gaat ijsvissen in het bevroren meer. Ons verwarmen doen we aan het kampvuur.

Op de automat rijden we tussen de sneeuwbergen en door de sneeuwtunnels. We zetten hierbij in op de wiskundige begrippen: tussen, naast, door, op, over, ver weg, dichtbij, …

In de computerhoek vinden we een tablet met een praatplaat over het thema. De kleuters zien hierbij een prent waar allemaal links in verstopt zitten. Door deze aan te klikken komen de kleuters terecht op educatieve filmpjes, verhaaltjes, liedjes, prenten,… De kleuters kunnen hier zelf mee aan de slag gaan en oefenen hierbij hun ICT-vaardigheden. Ook krijgen de kleuters nieuwe inhoudelijke informatie over het thema.

Op onze tafels liggen materialen om in te zetten op onze fijne motoriek. We kunnen gekke pinguïns namaken met strijkparels. Iglo’s kunnen ook niet ontbreken in ons thema. Deze bouwen we met suikerklontjes. Bij beide activiteiten zetten we extra in op onze pincetgreep.

Er zijn ook verschillende wiskundige activiteiten te vinden op de tafels. Zo zetten we patronen verder van pinguïns en we lossen een matrix van pinguïns op. Hierbij moeten we kijken naar de kleur van de muts en sjaal die de pinguïns dragen. We leren hierbij twee kenmerken te combineren en oefenen ons ruimtelijk inzicht door het vinden van de juiste plaats in de matrix. De pinguïns op de Zuidpool hebben hun buikjes rond gegeten. Kan jij tellen hoeveel vissen de pinguïn heeft opgesmuld? We oefenen hierbij het tellen tot 6 en het herkennen van de cijferbeelden tot 6.

We maken onze polsen soepel en gaan aan de slag met een schrijfdans. Dit keer is het een schrijfdans van een pinguïn. We vormen hierbij ritmisch een boog op een leuk pinguïnliedje.

Er leven verschillende dieren op de beide polen, maar welke dieren leven op welke pool? Tijdens een kringgesprek onderzoeken we dit. We ordenen de dieren bij de juiste pool en staan ook stil bij het verschil tussen de Noord- en Zuidpool. Antwoorden die we niet weten zoeken we op of nemen we mee om er verder in ons thema mee aan de slag te gaan.

Uit ons rekenkastje komt Marylin de telspin piepen. Marylin heeft allemaal pinguïns bij. We helpen Marylin bij het tellen van de pinguïns. We oefenen tijdens deze activiteit ook op de begrippen meeste-minste.

Er staat ook nieuwe woordenschat centraal:

- dooien/bevriezen, thermometer, temperatuur, dwarrelen, glad en handschoenen/wanten

- Noordpool, leefgebied, waggelen en onderzoeken

In de bibliotheek zijn er ook leuke boekjes te vinden over dit thema: ‘Saar in de winter’ van Pauline Oud, ‘Heksje Mimi tovert sneeuw’ van Kathleen Amant, ‘Hertjes eerste winter’ van M. Christina Butler, ‘Met opa in de sneeuw’ van Stefan Boonen, ‘De Noord- en Zuidpool’ van Pierre Winters, ‘De kleine walvis in de winter’ van Benji Davies, ‘Kleine ijsbeer, help me vliegen’ van Hans De Beer,…

Nog enkele belangrijke datums:

  • woensdag 24/01: pedagogische studiedag. Deze dag is het GEEN school voor de kinderen.


Winterse groetjes,
Juf Els en juf Marthe

Komt jouw kapoen ook naar onze school?