Klasbrief thema 'Carnaval'

Dag mama’s en papa’s,

De volgende 2 weken werken we in onze klas rond het thema carnaval. Voor de ene is de historische oorsprong van het feest belangrijk. Voor een ander is het gewoon een fijn feest met vrienden. Sommigen houden ervan, anderen vinden het maar niets. Sommige kleuters verkleden zich graag: de ene met een veel te groot hemd, een andere met een kostuum waar lang aan gewerkt is. Maar er zijn ook kinderen die zich niet graag verkleden, wat daarom niet uitsluit dat ze ten volle kunnen genieten van het gebeuren. Misschien dansen ze uitbundig mee. Misschien zitten ze liever van in een hoekje te kijken. Om mee te doen aan het carnavalsfeest maakt het trouwens niet uit wat je huidskleur, geslacht of religie is. Of je kan stappen, al dan niet een hoorapparaat of bril hebt,… evenmin. Het maakt wel uit dat je er een fijn gebeuren van wil maken, voor jezelf en voor de anderen. Deze boodschap wordt in het prentenboek ‘Lou viert carnaval’ prachtig omschreven. Vandaar dat we ervoor gekozen hebben om de volgende weken met Lou op stap te gaan. Zo hebben we voldoende tijd om alle mooie boodschappen die in het boek verstopt zitten, te ontdekken.

We starten met het voorlezen van het boek ‘Lou viert Carnaval’ waaraan we onze nieuwe woorden koppelen: confetti, perforator/perforeren, serpentines, verkleden/vermommen, masker (in week 1). Pruik, praalwagen, optocht/stoet en toeschouwers, mal (in week 2). Via enkele kringgesprekken oefenen we het luisteren naar elkaar in een gesprek en ontdekken we hoe we het best vragen kunnen stellen aan elkaar. Dit wordt ondersteund door het boek 'Rik en de verkleedkist', waarmee we eveneens ook nog wat oefenen op het maken van zinnetjes.

We maken een werkje ‘voorbereidend schrijven’ en overtrekken de lijnen van de pruik. Zo krijgt onze clown wat meer kleur. Onze kleuters leren ook prentjes in de juiste volgorde te leggen via het opdrachtje ‘Clown maakt zich klaar’.

De kleuters kunnen al behoorlijk goed tellen, maar een rangorde is toch net wat anders. Om dit te oefenen maken we een muzikale optocht waarin enkele kleuters een plekje krijgen. De toeschouwers mogen dan vertellen wie er op welk plekje staat.

Je leest het al, tijdens carnaval krijgt muziek ook een speciaal plekje in onze klas. Zo maken we niet alleen een muzikale stoet, maar gaan we ook ons nieuwe liedje begeleiden met muziekinstrumenten. We leren het muzikale spelletje ‘Dirigentje’ spelen en oefenen zo het ‘lezen’ van pictogrammen.

Tijdens dit thema zal onze knutseltafel niet leeg blijven. We gaan aan de slag met verschillende materialen bij het knutselen van een clown. Aan de hand van deze clown, kunnen we dan ook ons carnavalsversje opzeggen.

Onze jaarlijkse optocht doorheen de straten van Hulshout zal doorgaan op vrijdag 9 februari. Maar we houden het niet enkel bij een optocht, we maken er een gekke week van:

  • Maandag 5 februari: Een versierde/gekke boekentas
  • Dinsdag 6 februari: Gekke kleurendag
  • Woensdag 7 februari: Leuke hoed of gekke haren
  • Donderdag 8 februari: Gekke schoenen
  • Vrijdag 9 februari: Carnaval: feest in onze klas en in de namiddag stoet.

Op vrijdag 9 februari vieren we carnaval in ons klasje. We maken er een vrolijke dag van vol liedjes, dansjes en uiteraard wat lekkers. In de voormiddag voorziet de juf wat lekkers en ’s middags krijgen de kleuters als traktatie een lekkere hot-dog. In principe hoeft je kleuter op vrijdag 9 februari dus geen boekentasje meer mee te nemen naar school. Een kindje dat geen hot-dog lust, neemt nog boterhammetjes mee.

Enkele leuke prentenboeken die je kan ontlenen in de bibliotheek van onze gemeente: ‘Anna viert carnaval’, ‘Lou viert carnaval’, ‘Rik en de verkleedkist’ (zoekboek), ‘Overal carnaval’, ‘Vreemde beesten’, ‘Het is carnaval!’, ‘Hoe Tito zijn neus kwijtspeelde’, ‘Lotta viert carnaval’, ‘Eén muisje kan geen optocht zijn’ en ‘Het flip-flap-boek van Jules & Marie’.

Wij kijken alvast uit naar deze knotsgekke en muzikale weken …

Groetjes,
juf Els en juf Marthe

Komt jouw kapoen ook naar onze school?