Klasbrief thema 'Cijfers'
Dag papa’s en mama’s,
Vandaag zijn we gestart met ons thema ‘Cijfers’. Eerst herhalen we de cijfers van 1 t.e.m. 6. Deze cijfers kennen de meeste kleuters al wel maar in de 3de kleuterklas leren we de cijfers ook schrijven. We maken ook kennis met de vingerbeelden, dominobeelden en turfbeelden.
Daarna komt het cijfer 0 aan bod en maken we kennis met de cijfers 7 t.e.m. 9. Als laatste komt het getal 10 aan bod. Onze kleuters maken ook kennis met de kwadraatbeelden t.e.m. 10. Deze worden het meest gebruikt in het 1ste leerjaar.
Al deze cijfers worden aangebracht via het verhaal ‘Gebonk op Bonk’ uit onze nieuwe rekenmethode ‘Reken Maar!’. Telkens wordt er een deel van het verhaal verteld waarin elk cijfer afzonderlijk aan bod komt. Het verhaal gaat over de speelse ruimtefiguurtjes ‘De Bollobo’s’ die op de planeet Bonk leven. Deze wezentjes staan dus de komende weken centraal in onze klas. Het leuke is dat onze kleuters deze ruimtewezentjes in het 1ste leerjaar zullen herkennen. Deze handleiding voor wiskunde wordt immers gebruikt vanaf het 1ste leerjaar en is nieuw sinds dit schooljaar voor onze oudste kleuters. De wezentjes groeien zelfs met de leerlingen mee doorheen de verschillende leerjaren.
We maken cijfers met de meest uiteenlopende materialen: SmartMax, elastiekjes, steeknagels, knikkers, PlayMais, doorzichtige schijfjes (op het lichtbord). Onze kleuters spelen een cijferspel met vliegenmeppers waarbij de kleuters zo snel mogelijk op de vlieg met het juiste cijfer moeten kloppen. En we spelen ook bingo a.d.h.v. het rad van fortuin. Hier maken we zelfs al kennis met de getallen t.e.m. 24. Op deze manier ervaren onze kleuters dat we met de 10 cijfers (0/1/2/3/4/5/6/7/8/9) alle mogelijke getallen kunnen vormen.
De komende weken werken we aan de volgende leerlijnen uit ons nieuwe leerplan ‘Leer Lokaal’:
- De cijfersymbolen ‘0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9’ herkennen, lezen en noteren.
- Natuurlijke getallen tot en met 10 voorstellen (symboliseren) met gestructureerd materiaal.
- Hoeveelheden structureren (turven, getalbeelden) in functie van direct herkennen van telpatronen en hoeveelheden.
- Verkort tellen tot en met 10. We leren tellen tot en met 10 met sprongen van 2.
- Weten dat een natuurlijk getal een code kan aanduiden.
In onze poppenkamer staat een telefoon en daarbij ligt een lijst met de namen van de kleuters en daarbij de telefoonnummers van mama en/of papa. Op deze manier ervaren de kleuters dat cijfers ook een code kunnen vormen van bijvoorbeeld een telefoonnummer.
Na ons thema krijgen de kleuters hun cijferboekje mee naar huis. Zo kennen jullie ook de juiste schrijfwijze. Als de kleuters thuis zelf cijfertjes schrijven is het belangrijk dat ze dit op de juiste manier doen. Als ze de cijfers nu verkeerd vormen blijven ze dat immers ook vaak doen in het 1ste leerjaar.
Tijdens deze weken nemen we ook de CITO-testen van ordenen (wiskunde) af. We nemen deze test steeds af in de voormiddag en in kleine deeltjes zodat de kleuters zich gedurende korte tijd goed kunnen concentreren. Je hoeft hier thuis helemaal niets extra voor te doen, integendeel dit kan de kleuters alleen maar stress opleveren.
Belangrijke data:
- Donderdag 9/1: zwemmen
- Donderdag 24/1: zwemmen
Ik kijk al uit naar deze leerrijke weekjes…
Groetjes,
juf Sofie