Klasbrief thema 'De kleur van mijn emoties'
Dag mama’s, papa’s en kapoentjes,
Wij heten jullie van harte welkom in onze blauwe klas. We maken er dit schooljaar een kunstig jaar van! Ik hoop dat jullie er net zo naar uitkijken als ik.
Tijdens de eerste schoolweek gaan we elkaar, de juf en de nieuwe klas wat beter leren kennen. Om samen te kunnen spelen, zijn er immers heel wat afspraken nodig die we stapje voor stapje gaan ontdekken, bespreken en vastleggen. Onze kleuters doen dit niet alleen, ze krijgen hiervoor de hulp van Odiel en Odette, de twee klaspoppen.
Odiel en Odette hebben heel wat leuk speelgoed in de klas dat onze kleuters deze week gaan ontdekken. We bewonderen elkaars boekentassen, spelen spelletjes en gaan aan de slag met verf voor het maken van een eerste kunstwerkje.
Na onze kennismakingsweek is het tijd om aan ons eerste thema te beginnen. Om ons echt thuis te voelen in onze klas, beginnen we met een beetje zelfkennis. We gaan op zoek naar wie we zelf zijn, hoe we ons kunnen voelen, hoe we dit kunnen uiten en hoe anderen hierop kunnen reageren. We gebruiken hiervoor het prentenboek ‘De kleur van mijn emoties’ van Anna Llenas. Het verhaal gaat over een kleurenmonster dat zich op een ochtend gek, verward en onzeker voelt. Hij weet niet wat er met hem aan de hand is. Hij voelt zich blij, verdrietig, boos, bang en kalm tegelijk! Een klein meisje leert hem hoe hij zijn emoties kan ordenen. Door elke emoties te koppelen aan een kleur, kunnen kinderen ook makkelijker hun eigen gevoelens een plekje geven.
Onze kleuters staan deze twee weken stil bij de kleuren die we terugvinden in het kleurenmonster. Zij helpen het jonge meisje om de kleuren te benoemen, te ordenen en te koppelen aan een emotie. Hiervoor gaan we aan de slag met verschillende grijpers, verschillende gekleurde materialen en gekleurde potjes. Al deze materialen dienen in het juiste potje geordend te worden. De kleuters kiezen zelf welke grijper ze hiervoor gebruiken en zo worden onze vingerspiertjes goed getraind. Bovendien komen er in deze activiteit heel wat wiskundige begrippen aan bod: mijn potje is vol, leeg, bijna vol, in mijn potje zit meer/minder, … Met andere woorden, we leren weer heel wat meer over de inhoud. Om al deze wiskundige begrippen te kunnen verwoorden en begrijpen, komt Malou de buidelkangoeroe ons een beetje helpen. Ze maakt deel uit van onze rekenroutines.
Boos, blij en verdrietig zijn ongetwijfeld emoties die ze kennen, maar wat met angst, kalmte of verliefdheid? Tijdens conflictjes zullen we dan ook beroep doen op het kleurenmonster. We luisteren naar ons innerlijk ikje om te kunnen verwoorden wat we voelen en waarom we dat voelen. Als we weten wat we voelen, kunnen we ook op zoek naar een gepaste oplossing.
We leren onze eigen grenzen op een gepaste manier stellen en andere hun grenzen te respecteren via het woordje ‘stop’. Aan onze afsprakenmuur zullen onze kapoentjes de ‘stopaffiche’ terugvinden, evenals de gemaakte afspraken tijdens het kringgesprek. We stempelen allemaal ons handje dat dienst doet als ‘handtekening’ en we beloven ons best te doen om ons in de klas aan deze afspraken te houden.
Er staan deze twee weken verschillende activiteiten op het programma voor de kleuters:
- We gaan aan de slag met de clics om een echt kleurenmonster na te bouwen. Of we moeten ons ruimtelijk inzicht gebruiken om een huis te bouwen voor het kleurenmonster. We moeten erop letten dat het huis niet te klein of te groot is,…
- Aan de knutseltafel experimenteren we met vloeipapier en maken zo een echt kleurenmonster dat in de war is. En om onze knipvaardigheden nog wat te stimuleren knippen we emoties uit tijdschriften en gaan deze ordenen. We tekenen ons eerste ‘ikje’ van dit schooljaar en doen ervaringen op rond samenwerken bij het maken van een groepswerk.
- We oefenen de verschillende emoties voor de spiegel en proberen elke emotie ook vast te leggen op camera. We maken hiervoor gebruik van de Kidizoom of tablets.
We starten dit schooljaar met een goed voornemen, eigenlijk een ritueel. In onze klas staat er een complimentenpot vol met gekleurde hartjes voorzien van een compliment. Op regelmatige basis worden er enkele kindjes verrast met een compliment. Iedereen zal aan de beurt komen. Via deze weg willen wij elk kindje laten voelen dat ze van waarde zijn, zo leren ze zichzelf naar waarde schatten en dat komt dan weer hun zelfbeeld ten goede.
Maandag brengen Odiel en Odette nieuwe woordjes mee naar onze klas. Deze twee weken komen de volgende woorden aan bod: compliment, emoties, het synoniem bang zijn/angstig zijn en het woordje ‘stop’.
Enkele leuke boeken rond het thema zijn: ‘Het Kleurenmonster’ van Anna Llenas, ‘Het Kleurenmonster gaat naar school’ van Anna Llenas, ‘Kraai’ van Leo Timmers, ‘Een kleur van zichzelf’ van Leo Lionni, ‘Elmer’ van David Mckee en ‘Klein wit visje’ van Guido van Genechten.
Wij hebben er alvast veel zin in!
Groetjes,
Juf Els en juf Linde
Belangrijk:
- Donderdag 5 september: infoavond blauwe klas om 19 u.
- Maandag 9 september: Oude tijdschriften mee naar school brengen.
- Vrijdag 20 september: Strapdag