
Klasbrief thema 'Heksje Mimi'
Hallo ouders,
Tijdens ons volgende thema gaan de kleuters heksje Mimi leren kennen.
Week van 20 tot 31 januari: heksje Mimi
Heksje Mimi is een vrolijk heksje met een echte heksenhoed en een echte heksenbezem. Heksje Mimi beleeft veel dolle avonturen, waar vaak ook een beetje toveren bij hoort. Of dit altijd goed lukt, dat gaan onze kleuters snel te weten komen via de verschillende verhalen van heksje Mimi.
De meeste verhalen worden voorgelezen in de klas. Maar we starten ook met iets nieuws, namelijk met digitale verhalen. Via Clavis klaslezen en Fundels kunnen de kleuters de verhalen van heksje Mimi digitaal volgen via de tv of tablet.
Deze werkjes komen aan bod:
- De kleuters mogen een Heksje Mimi knutselen. Hierbij leren ze werken met nieuwe materialen en kunnen ze de eigenschappen en kenmerken van die nieuwe materialen ervaren en ontdekken.
- De kleuters gaan op zoek naar de juiste schaduw van elk Heksje Mimi. Goed kijken en vergelijken is hierbij belangrijk.
- Heksje Mimi tovert sterren en de kleuters gaan samen met Marylin de telspin de sterren tellen. We tellen tot 3.
- Een knip- en plakwerkje zit ook weer in dit thema. De kleuters gaan 4 prenten van heksje Mimi zelf in twee moeten knippen en ze daarna terug aan elkaar puzzelen.
Themaspel
Onze kleuters gaan leren werken met een matrix volgens kleur. Bij dit spel oefenen de kleuters hun visuele waarneming door te leren sorteren op kleur.
Themawoordjes
De nieuwe woorden van dit thema zijn: heksenbezem, heksenhoed, toveren en vliegen.
Leuke prentenboeken in dit thema zijn alle prentenboeken van heksje Mimi, geschreven door Kathleen Amant.
Themadoel
Het belangrijkste doel tijdens dit thema is genieten van de verhalen van Heksje Mimi. Hierbij hebben we extra aandacht bij het begrijpend luisteren a.d.h.v. onze luisterstrategieën.
Wist-je-datje
In onze klas werken we met luisterstrategieën. Tijdens het voorlezen wordt er extra aandacht gegeven aan het begrijpend luisteren a.d.h.v. de luisterstrategieën:
- Visualiseren: We kijken hierbij heel goed naar de kaft van het boek en luisteren naar de titel van het boek. Waarover zou het verhaal gaan? Wat weten jullie al over … ?
- Samenvatten: Op het einde van het verhaal gaan we nog eens naar alle prenten kijken. Bij elke prent mag een andere kleuter één zin vertellen… Wie kan nu eens het hele verhaal kort vertellen (terwijl we naar de prenten kijken)?
- Voorspellen: Tijdens het verhaal staan we soms stil… Wat zou er gebeuren? Hoe kunnen we dit oplossen?
- Vragen stellen: Tijdens al deze strategieën stellen we heel wat vragen wat de betrokkenheid verhoogt tijdens het luisteren naar het verhaal.
Belangrijke datums om te onthouden:
- woensdag 29 januari: oudercontact
Lieve groetjes,
Lore

