Klasbrief thema 'Herfst'

Dag mama’s en papa’s,

De volgende 5 weken werken we rond het thema ‘Herfst’. Onze kleuters merken op dat het de voorbije weken wat frisser is, er meer wind is en er blaadjes in het rond vliegen. De notenboom bij ons op school schenkt onze kleuters noten en die worden al als echte schatten bewaard in onze klas of mee naar huis genomen. We kunnen er niet meer omheen, de herfst is in het land!

We starten dit thema op aan de hand van het boekje ‘Pippa en de vermiste egel’ van Sara Damme. Pippa heeft namelijk een vriendje ‘Egel’ en ze heeft voor hem een mooie sjaal gebreid. De herfst komt er aan en het wordt steeds kouder. Pippa gaat naar de plek waar ze altijd met Egel afspreekt, maar deze keer laat hij zich niet zien. Zou er iets gebeurd zijn?

Pippa neemt ons mee doorheen haar zoektocht naar Egel. Zo worden we ondergedompeld in de leefwereld van de egel: wat eet hij, waar woont hij, waarom heeft hij stekels,… Ook andere dieren uit het bos komen aan bod: de vos, de uil, de eekhoorn,… In de klas gaan we aan de slag met schaar en papier om een egel te creëren en ondertussen oefenen onze kleuters hun knipvaardigheid weer in.

We dompelen ons helemaal onder in het thema door een uitstapje naar het bos. We gaan er letterlijk en figuurlijk de sfeer opsnuiven. We bekijken tijdens een waarneming verschillende bomen in het bos. Vooral de prachtige kleuren van de herfstbladeren staan hier centraal, maar ook de herfstvruchten laten ons niet onberoerd. Uiteraard verzamelen we wat herfstmateriaal om in onze klas mee aan de slag te gaan. Herfstvruchten in de herfstwinkel en herfstblaadjes harken in de poppenkamer, dat kan deze weken allemaal. We experimenteren erop los. Ook in de bouwhoek is de herfst binnen geslopen. Vrachtwagens vervoeren herfstvruchten en met de kaplablokken bouwen we de mooiste constructies zoals een paddenstoel voor de kabouters en een web voor Marylin de telspin. Marylin komt tijdens dit thema met ons heel veel tellen en na een vermoeiende dag, kan ze dan rusten in een prachtig web.

We maken een werkje ‘voorbereidend schrijven’ en overtrekken de lijnen van de egel en herfstvruchten. Een correcte pengreep staat hierbij centraal! Onze kleuters leren ook vormen en schaduwen zoeken en herkennen via het voel- en kijkspel. En met zijdepapier, wascokrijtjes of ecoline toveren we de mooiste herfstkleuren in onze herfstboom.

Aan de hand van het zoekboek ‘Rik en de herfst’ van Liesbeth Slegers leren onze kleuters gericht kijken, details zoeken, afbeeldingen benoemen en zinnen vormen. Ook de nieuwe woordjes worden hier extra geoefend.

Met onze Halloweenwandeling in het vooruitzicht zullen we in onze klas ook een beetje gaan griezelen. In ons klasje beperkt dit zich tot kiekeboe-spelletjes spelen onder een laken (spookjes) en Heksje Mimi zal ook eens op bezoek komen en uiteraard kan een lekkere pompoensoep hier niet ontbreken. Onze kleuters mogen hun kooktalent opnieuw laten zien.

Na de herfstvakantie werken we verder rond de kriebeldiertjes. Het kriebeldiertje dat wij wat beter gaan bekijken is natuurlijk de spin. Met loepenpotjes bekijken we ze van heel dichtbij. We laten ze daarna natuurlijk weer vrij zodat ze buiten een prachtig web kunnen weven. Sommige kindjes, maar ook de juf, zullen hun angst proberen te overwinnen. Hierbij kan ons grijze kleurenmonster (emotieregulatie uit het eerste thema ‘Het kleurenmonster’) een enorme hulp zijn.

Het boek ‘De spin die het zo druk had’ van Eric Carle, toont ons met wat een ijver en doorzettingsvermogen een spin haar web bouwt. Hierna gaan we zelf een webje weven. Maar wat is nu een web zonder spin? Juist, aan de hand van een stappenplannetje leren we een spin tekenen, die na afloop een plekje krijgt in ons web.

Tussen al deze activiteiten door zingen we nog nieuwe liedjes en gaan deze ook dramatiseren. Het contactspel van Marylin de kriebelspin zal ook een topper zijn bij de kinderen. Wie kriebelt er nu niet graag een vriendje? De komende vijf weken nemen Odiel en Odette ook weer heel wat nieuwe woordjes voor ons mee: herfst, tak, blad, stam, kaal, dennenboom, hol (holte in een boom), uil, verzamelen, vermist zijn en geduldig zijn. De verzamelnaam’ herfstvruchten’ leren we gebruiken voor de noot, eikel, kastanje en de dennenappel. Tijdens ons weerpraatje staan we samen met hen stil bij de regenbui, regenwolken, regendruppels, plas, paraplu en het woordje kletsnat. En na de herfstvakantie herhalen we het woordje bang zijn met zijn synoniem angstig zijn en komen er nieuwe woordjes bij zoals loep, (spinnen)web, weven.

Enkele leuke prentenboeken die je kan ontlenen in de bibliotheek: ‘Karel in de herfst’, ‘Rik en de herfst’, ‘De spin die het zo druk had’, ‘Jonnie’,‘Musti en de spin’, ‘Anna en de herfst’, ‘Waar is Olivier’, ‘Lou in het herfstbos’, ‘De spin die veel scheetjes laat’ en voor kindjes die graag wat meer weten over heksen zijn de reeksen van ‘Heksje Mimi’, ‘Hennie de Heks’ en ‘Hekselien’ echte aanraders. Tijdens deze 5 herfstweken krijgen jullie kapoentjes ook nog enkele QR-codes (Fundels) mee naar huis om thuis nog na te genieten van de boekjes die verteld werden in onze klas.

Ik ben alvast dolenthousiast…

BELANGRIJK:

  • Tijdens dit thema willen we graag in de plassen gaan springen. Zo kunnen we aan den lijve het woordje ‘kletsnat’ ervaren. Dit vraagt enige voorbereiding. Je kindje brengt die dag laarsjes mee naar school en een reservebroek. Een regenjas of jasje dat nat mag worden doen we ’s morgens al aan. Een paraplu mag ook altijd. Wanneer we in de plassen gaan springen laat ik jullie weten via een briefje. Ik wacht de weersvoorspelling nog even af.
  • Om een mooi herfstwerkje te maken, brengt elke kleuter een leeg rolletje van een keukenrol mee naar school. Noteer de naam van je kleuter in het rolletje, dat is voor mij een grote hulp. De lege keukenrol, voorzien van naam, verwacht ik op vrijdag 10 oktober in de klas.
  • Bij droog weer maken we op maandag 13 oktober een wandeling door het bos. Bij regenweer, zal deze verplaatst worden. Ik houd jullie op de hoogte. Denk opnieuw aan gepaste kledij.
  • Op 17 oktober organiseert de ouderkring in samenwerking met onze school een halloweenwandeling. De start van deze wandeling is op de vestiging ‘Strepestraat’. Wie komt er mee griezelen en wandelen?
  • Wanneer we helemaal in de halloweenstemming zijn, mogen de kleuters op donderdag 23 oktober verkleed naar school komen. We bouwen een klein halloweenfeestje in onze klas en vieren ook een jarige! Dat wordt een onvergetelijke dag. Maskers en heel enge make-up zie ik liever niet. Voor jonge kindjes kan dit heel beangstigend zijn. Voorzie heksenhoeden van naam want meestal lijken deze enorm hard op elkaar. Ook attributen zoals heksenketels, toverstafjes,… zie ik liever niet. Deze gaan makkelijk stuk of verloren en dat zou de feestvreugde wegnemen.
  • Op 24 oktober komt de schoolfotograaf langs. We brengen deze dag onze mooiste glimlach mee. Op deze dag gaat ook de werkjes tas voor het eerst mee naar huis. De tas breng je na de herfstvakantie, op maandag 3 november, weer mee naar school. Sommige kindjes hebben 2 huisjes: het zou fijn zijn mocht iedereen de werkjes kunnen bewonderen.
  • Nu de herfst zijn intrede maakt en het steeds vroeger donker wordt, moeten we ook denken aan de veiligheid van onze kinderen en van onszelf. Vanaf 3 november is het dragen van een fluovestje dan ook verplicht voor elk kindje op school. Ook onze leerkrachten geven het goede voorbeeld en dragen een fluo. Voorzie de fluo van je kapoen van zijn/haar naam. Dat is voor mij een grote hulp.
  • Maandag 10 november: geen school wegens lokale verlofdag
  • Dinsdag 11 november: geen school wegens Wapenstilstand
  • Woensdag 12 november spelen de kleuterjuffen poppenkast voor alle kleuters.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Juf Els

Komt jouw kapoen ook naar onze school?