Klasbrief thema 'In het sprookjesbos'
Dag mama’s en papa’s,
Na de vakantie blijven we in het bos en werken we drie weken rond het thema ‘In het sprookjesbos’. Tijdens deze weken kunnen onze kleuters extra genieten van het luisteren naar sprookjes en ervaren ze ook dat ze steeds beginnen met Er was eens... Er komen vijf sprookjes aan bod de komende weken. We beginnen steeds met het beluisteren en/of bekijken van het sprookje.
De drie biggetjes (4 en 5/11)
Na het beluisteren van het verhaal kleven onze kleuters de huisjes (stro, hout, steen) in de juiste volgorde. De biggetjes mogen ze tekenen a.d.h.v. een stappenplan. Wij gaan geen huisjes maken van stro, hout of steen… maar een huisje met Clics, Duplo, Lego, SmartMax, rietjes... al dan niet aan de hand van een modelkaart. Ik ben benieuwd met welke materialen we de stevigste huizen kunnen bouwen. De kleuters die wat uitdaging vragen mogen de Smart Game van de drie biggetjes eens uitproberen.
Deze dagen besteden we heel wat aandacht aan de rangorde: het eerste, tweede en derde biggetje. De kleuters leren het juiste biggetje aanduiden en benoemen.
De wolf en de zeven geitjes (7 en 8/11)
We leren het liedje ‘Zeven kleine geitjes’ waarbij onze kleuters leren terugtellen van 7 naar 1. Zinnen vormen doen we dit keer a.d.h.v. de praatplaat ‘De wolf en de zeven geitjes’ uit het kijk- en zoekboek ‘Sprookjes zoals we ze nog nooit hebben bekeken!’. Onze kleuters proberen de wolf na te maken met de tangram-blokken. En we maken kennis met de klank G van Geit.
Tijdens dit sprookje gaan we verder met de rangorde: het eerste, tweede, derde, vierde, vijfde, zesde en zevende geitje. Ook hier leren de kleuters de juiste geitjes aanduiden en benoemen.
De prinses op de erwt (14 en 15/11)
Onze kleuters maken kennis met het coöperatief spel ‘Prinses op de erwt’ (HABA). Ze moeten proberen met z’n allen er in te slagen alle kussens en matrassen op een erwt te stapelen zonder dat alles omvalt. Ze maken ook een telopdracht waarbij ze het juiste aantal erwtjes in de peultjes moeten stoppen. En ik ben benieuwd of de kleuters het ook voelen wanneer er een erwtje onder hun matras ligt… Deze week maken we kennis met de klank E van Erwtje.
Tijdens dit sprookje staan de volgende woorden in de kijker: de matras / de matrassen (enkelvoud/meervoud), de erwtjes en de peultjes (verkleinwoorden).
Hans en Grietje (18 en 19/11)
Onze kleuters spelen het gezelschapsspel ‘Knibbel knabbel knuisje’ zelfstandig waarbij ze leren om enkele eenvoudige spelregels na te leven in groep. We maken kennis met de K van Koek en maken ook snoephuisjes met koekjes. En we pakken onze geschenkjes in voor de grootouders. Ik weet zeker dat onze kleuters en hun grootouders hier veel plezier aan zullen beleven. 😊
Tijdens dit sprookje proberen we de namen van Hans en Grietje na te leggen met de (letter)stenen van Hans.
Roodkapje (21 en 22/11)
Tijdens een meetopdracht rond meten zullen onze kleuters de kortste weg door het bos moeten zoeken. En we spelen een spel a.d.h.v. het interactief prentenboek ‘Wat als jij Roodkapje was?’ waarbij de kleuters zelf de verhaallijn kunnen kiezen. Ook deze week proberen we zinnen te vormen a.d.h.v. de praatplaat ‘Roodkapje’ uit het kijk- en zoekboek ‘Sprookjes zoals we ze nog nooit hebben bekeken!’.
Tijdens dit sprookje leren onze kleuters de begrippen huppelen, snurken en verdwalen omschrijven.
Enkele leuke prentenboeken uit de bibliotheek van onze gemeente: 'Wat als jij Roodkapje was?’ (het interactief prentenboek waarin je zelf de verhaallijn kan kiezen), ‘De drie biggetjes’ en ‘Roodkapje’ (Kathleen Amant), 'Dag Roodkapje!: het grote sprookjesboek van Kaatje' (Liesbet Slegers), ‘De prinses en de erwten’, ‘Hans & Grietje’, ‘Met opa in het donker’ en ‘Sprookjes zoals we ze nog nooit hebben bekeken!’ (zoekboek) en ‘Mijn reuze zoekboek: Sprookjes’.
Belangrijke datums:
- Vrijdag 8/11: schoolfotograaf
- Maandag 11/11: geen school (Wapenstilstand)
- Dinsdag 12/11: geen school (pedagogische studiedag)
- Donderdag 14/11: zwemmen
- Dinsdag 19/11: De lekkernijtjes voor de grootouders gaan mee naar huis.
Het zullen sprookjesachtige weken worden in onze klas. Ik kijk er alvast naar uit.
En voor diegenen die willen weten waarom we voor sprookjes kiezen… Hieronder een leuk artikel van Standaard Uitgeverij…
11 goede redenen om sprookjes voor te lezen
Er waren eens… een heleboel sprookjes! Er bestaan bekende vertelsels over drie biggetjes, een meisje met een rode kap en een jongen zo groot als een duim. En er bestaan ook minder bekende sprookjes. Maar waarom zou je voor sprookjes kiezen om te lezen?
1. Je leert belangrijke lessen uit sprookjes
Verhalen leren ons belangrijke levenslessen, zoals ‘niet met vreemden praten’, ‘ga niet af op uiterlijk’ en ‘eerlijk duurt het langst’.
2. Kinderen worden helden in sprookjes
Kinderen verplaatsen zich makkelijk in de schoenen van het hoofdpersonage en voelen zich dus tijdens het verhaal even Roodkapje of Pinokkio, Klein Duimpje, … Op die manier beleven ze het verhaal intenser en ervaren ze de gevaren en de oplossingen alsof dit in het echte leven zou gebeuren. Op dat moment wanen ze zich ook even dapper, vindingrijk, avontuurlijk, verstandig, … als het hoofdpersonage.
3. Leer je angsten overwinnen
Kinderen kunnen angsten overwinnen dankzij verhalen. Door toepasselijke thema’s worden ze bijvoorbeeld over hun verlatingsangst of scheidingsangst heen geholpen.
4. Een sprookje wekt je fantasie op
Sprookjes verruimen je verbeelding en fantasie. Vaak zijn er heel wat karaktereigenschappen aan personages of details aan situaties die overgelaten worden aan je verbeelding. Je vult dus zelf alle details in. Dit maakt het verhaal veel persoonlijker en echter.
5. Je leert wat goed en kwaad is
Aan de hand van goede personages en één of meerdere kwaadaardige personages is het al snel duidelijk welk gedrag aanvaardbaar is en welk niet.
6. Sprookjes helpen je om emoties te uiten
Kinderen ervaren tijdens het (voor)lezen heel wat emoties van de personages en hoe deze personages er mee omgaan. Hierdoor leren kinderen hoe je met (extreme) emoties kan omgaan en hoe je ze kan uiten.
7. Koester een kostbaar moment
Voorlezen aan je kleine schattebout en jouw schattebout die voorgelezen wordt door zijn/haar mama of papa, … Dat zijn kostbare momenten om voor altijd te koesteren. Want ze worden zo snel groot, niet?
8. Een sprookje verruimt de woordenschat
Door voor te lezen, leren kinderen nieuwe woorden, uitdrukkingen, … Dit verruimt hun woordenschat en het heeft een positief effect op hun taalgevoel.
9. Liefde voor sprookjes = liefde voor lezen
Sprookjes zijn vaak een eerste kennismaking met verhalen en boeken. Dit kan een essentieel begin vormen van een leven vol leesplezier. Dankzij sprookjes kunnen kinderen dus de liefde voor lezen ontdekken.
10. Een sprookje helpt bij het slapengaan
Kinderen ontspannen volledig als ze een prachtig verhaaltje horen. Ze verdiepen zich in deze magische wereld en zijn nadien klaar voor een deugddoende nachtrust.
11. Sprookjes zijn gewoon zalig!
Er zijn eigenlijk wel duizenden redenen om sprookjes te lezen, maar de belangrijkste is dat ze gewoonweg zalig zijn. Dus lees, lees voor, luister, kijk,… en geniet!
“Als je wilt dat je kinderen intelligent zijn, lees ze dan sprookjes voor. Wil je dat ze briljant zijn, lees ze meer sprookjes voor.” – Einstein