Klasbrief thema Pasen

Hallo ouders,

De maand maart eindigen we met het thema Pasen.

Week van 21 maart – 1 april: Pasen

Bij het thema Pasen hoort een paasboom: een mooie grote versierde boom met gekrulde takken en veel versiering in. De kleuters mogen de paasversieringen zelf in de paasboom hangen.

Hierbij laten we volgende begrippen aan bod komen:

  • bij het hangen in de boom: hoog, hoger dan, laag en lager dan
  • bij de paasversieringen: grote eitjes, kleine eitjes, even groot en dezelfde eitjes

Onze kleuters mogen een paasmandje knutselen, waarin ze hun chocolade eitjes kunnen verzamelen. Ze gaan een kip en een kuikentje mogen versieren. Bij deze activiteit leren de kleuters wat meer over kippen en kuikentjes. Welke kleuren een kip en een kuiken kunnen hebben, uit wat een kip en een kuiken bestaan (bek/snavel, lelletjes, poten met 3 voortenen en 1 achterteen en veren/donsjes) en dat een kip een eitje legt en hieruit een kuikentje kan komen tijdens het broeden.

Aan de hand van een stappenplan leren de kleuters een kuiken en een kip tekenen. Hierdoor leren de kleuters een stappenplan stap voor stap volgen en letten we erop dat ze bij het schrijven hun schrijfmateriaal met de standaardgreep hanteren.

De paashaas brengt chocolade, maar er zijn verschillende soorten chocolade: witte chocolade, melkchocolade en pure chocolade. Er bestaan ook gewone eitjes en eitjes die gevuld zijn met een smaakje zoals praliné, nootjes,… Dit gaan onze kleuters allemaal mogen proeven, ontdekken en kunnen vergelijken met elkaar. Welke smaak lusten ze het liefst, wat proeven ze juist en wat vinden ze het lekkerst?

Met het weetjesboek ‘Hoe wordt chocolade gemaakt?’ wordt er op een gemakkelijke manier uitgelegd hoe chocolade gemaakt wordt.

Als bijhorend werkje hierbij moeten de kleuters dezelfde paaseitjes zoeken. Hierbij gaan ze goed moeten kijken naar de kleine details tussen de eitjes. Dit is een knip- en plakwerkje, dus het knippen op een lijn wordt nog eens extra geoefend.

Deze werkjes komen aan bod:

  • De kleuters gaan kuikentjes moeten tellen en het juiste cijfer erbij stempelen. Het herkennen van de cijfertjes van 0-10 staat hierbij centraal.
  • Met een potlood gaan de kleuters over de stippellijn moeten gaan en dan komt er een paashaas tevoorschijn. Tijdens dit werkje wordt er goed geoefend op de pengreep.
  • Bij enkele paaswoordjes gaan de kleuters de juiste beginletter moeten zoeken. Goed luisteren naar de verschillende klanken is hierbij belangrijk.
  • De kleuters gaan paaseitjes seriëren van hoog naar laag, van breed naar smal en van dik naar dun. Dit wordt eerst gezamenlijk geoefend in de kring en daarna kunnen de kleuters dit zelfstandig maken via het werkblaadje.

De nieuwe woordenschat leren onze kleuters tijdens het verhaal ‘Lotta en de Paashaas’ van Rik De Wulf. Deze nieuwe woordjes komen aan bod: mooi, eromheen, een bakfiets en een geweldig idee.

Leuke prentenboeken in dit thema zijn: 'Kip Kakelbont', 'Paashaas, waar blijf je toch?' en het zoekboek 'Rik en de paashaas'.

Op vrijdag 1 april vieren we Pasen in de klas. We starten de dag met een paasontbijt. We gaan een paasbuffetje maken en alle kleuters mogen iets meebrengen dat ze graag lusten als ontbijt. Zo kan iedereen van alles proeven!

Hiervoor mogen onze kleuters het volgende meebrengen:

  • Een plastieken zak met een eetbord, mes, lepel en vork (voorzie alles van naam!).
  • Iets lekkers voor ons paasontbijt.

Je kleuter mag die dag ook zeker iets aandoen dat met Pasen te maken heeft, zoals bv. een konijnenoortjesdiadeem of een trui met een konijn op of helemaal in het geel gekleed,… Ga er zeker niets voor kopen, maar wees creatief.

En wie weet… komt ook de paashaas misschien langs in ons klasje?!!

Belangrijke datums om te onthouden:

  • Woensdag 23 maart: oudercontact
  • Donderdag 24 maart: de kleuters gaan in de namiddag zwemmen
  • Vrijdag 1 april: paasontbijt
  • Zaterdag 2 april tot en met maandag 18 april: paasvakantie
  • Maandag 18 april: paasmaandag

Lieve groetjes,
Lore

Komt jouw kapoen ook naar onze school?