Klasbrief thema Pasen

Beste ouders,

De volgende weken werken we in de klas rond het thema ‘Pasen’. We werken niet alleen rond de paashaas en de eieren, maar ook de kippen komen aan bod. De volgende woorden staan centraal in ons klasje: het eierdopje, de hen (mama kip), de haan (papa kip), het kuiken (kindje van hen en haan), kakelen, kraaien, een vol paasmandje en een leeg paasmandje.

We starten onze week met een kringgesprek rond ‘vlijtige kippen’. Hierin polsen we naar welke voorkennis onze kleuters reeds hebben over kippen, maar leren we ook heel wat nieuwe dingen bij. Wisten jullie dat kippen zich niet wassen met water, maar met zand? Gek hé. Maar voor we aan een kringgesprek kunnen beginnen, stellen we samen enkele gespreksregels op en proberen we ons hier ook aan te houden. Kippen kakelen door elkaar in hun kippenhok, maar wij leren om te luisteren naar elkaar.

Eitjes zijn onlosmakend verbonden met ‘de kip’. Aan de hand van een waarneming bestuderen we de vorm, kleur, grootte maar ook de inhoud en de kalkschaal. Eitjes zijn lekker en voedzaam en we zullen van verschillende eierbereidingen kunnen proeven. Heeft je kindje een allergie voor eieren? Breng ons zeker op de hoogte.

In onze hoekjes vinden we heel wat leerrijke activiteiten terug. Ik licht al een tipje van de sluier op. We gaan aan de slag met patroonblokken voor het creëren van een kuiken, ei en mand. We maken kennis met ‘Bambino Loco’. Hier gaan we eitjes tellen en ze koppelen aan het cijferbeeld. Ook het wiskundige begrip ‘evenveel’ zal nog eens ingeoefend worden. Wat zo leuk is aan ‘Bambino Loco’ is de zelfcorrectie. Onze kleuters kunnen zelfstandig nakijken of hun telwerkje correct is en zelf bijsturen indien nodig.

In de tweede week werken we rond het boek ‘Vrolijk Pasen’ van Kathleen Amant. Voor we aan ons verhaal beginnen, roepen we wat herinneringen op rond paaseieren rapen, chocolade smullen en alle andere dingen die ons doen denken aan Pasen. Hierdoor worden onze kleuters warmgemaakt om aandachtig naar het verhaal te luisteren. Onze kleuters zullen kennismaken met de gevoelens van enkele personages. De (conflict) situaties die zich voordoen, zijn heel herkenbaar voor onze kleuters. We bespreken hoe we hier gepast op kunnen reageren.

In de poppenkamer is de paashaas al druk in de weer met het verstoppen van eitjes. Zo kunnen onze kindjes al eens oefenen voor hun grote dag. Wie vindt de meeste eitjes? We gaan samen met Anna op zoek wie er stiekem van de eitjes gesnoept heeft, hiervoor moeten we goed tellen. Daarna verdelen we alle eitjes in groepjes van 3. Om onze pengreep nog een keer te oefenen, overtrekken we de stippenlijnen van het paasei. Onze vingerspiertjes zijn erg belangrijk, dus aan de plasticinetafel maken we de mooiste paaseieren.

Wie Pasen zegt, zegt ook chocolade. En dat laten we ons geen twee keer zeggen. We moeten natuurlijk proeven van al die verschillende chocolade.

Op vrijdag is het dan zo ver. De paashaas komt langs op school. Daarom is het zeer belangrijk dat we tijdens deze week een leuke paasmand knutselen. Zo kunnen we ons eitje op een veilige en leuke manier mee naar huis nemen. Mmmm… volgens mij tellen veel kindjes af naar deze dag.

Leuke boekjes in verband met dit thema zijn: ‘Kom uit het ei, kleintje’ van Shen Roddie en Frances Cony, ‘Dottie’s eieren’ en ‘Dottie’s kuikens’ beide van Julie Sykes en Jane Chapman, ‘Anna en de Paashaas’ en ‘Vrolijk Pasen’ beide van Kathleen Amant. Wie thuis nog eens wil oefenen op het maken van zinnetjes, kan ook de boeken van ‘Rik en de Lente’ en ‘Rik en de paashaas’ ontlenen in de bibliotheek.

Krijgt je kleuter niet genoeg van dit thema, kijk in de vakantie dan maar eens op https://schooltv.nl.
Daar vind je heel wat leerrijke filmpjes:

  • ‘Ei, ei, ei’ (Koekeloere)
  • ‘Eitje’ (AAP POOT PIES)

We kijken al uit naar deze ‘lekkere’ weken.
Alvast een prettige vakantie.

Groetjes,
Juf Linde

Komt jouw kapoen ook naar onze school?