Klasbrief thema Pasen

Hallo ouders,

De maand maart eindigen we met het thema Pasen.

Week van 18 - 29 maart: Pasen

Bij het thema Pasen hoort een paasboom, een mooie grote versierde boom met gekrulde takken en veel versiering in. De kleuters mogen de paasversieringen zelf in de paasboom hangen.

Hierbij gaan we volgende begrippen aan bod laten komen:

  • bij het hangen in de boom: hoog, hoger dan, laag en lager dan
  • bij de paasversieringen: grote eitjes, kleine eitjes, even groot en dezelfde eitjes

Onze kleuters gaan een kip knutselen. Bij deze activiteit leren de kleuters wat meer over kippen en kuikentjes.  Welke kleuren een kip en een kuiken kunnen hebben, uit wat een kip en een kuiken bestaan (bek/snavel, lelletjes, poten met 3 voortenen en 1 achterteen en veren/donsjes) en dat een kip een eitje legt en hieruit een kuikentje kan komen tijdens het broeden.

Ook brengen we een bezoek aan de oranje klas. Daar werken ze rond het uitbroeden van kuikentjes en hebben ze echte kuikentjes in de klas.

Aan de hand van een stappenplan leren de kleuters een kuiken tekenen. Hierdoor leren de kleuters een stappenplan stap voor stap volgen en letten we erop dat ze bij het schrijven hun schrijfmateriaal met de standaardgreep hanteren. 

De paashaas brengt chocolade, maar er zijn verschillende soorten chocolade: witte chocolade, melkchocolade en pure chocolade. Er bestaan ook gewone eitjes en eitjes die gevuld zijn met een smaakje zoals praliné, nootjes,… Dit gaan onze kleuters allemaal mogen proeven, ontdekken en kunnen vergelijken met elkaar. Welke smaak lusten ze het liefst, wat proeven ze juist en wat vinden ze het lekkerst? Met het weetjesboek ‘Hoe wordt chocolade gemaakt?’ wordt er op een gemakkelijke manier uitgelegd hoe chocolade gemaakt wordt.

Ook koppelen we er een wiskundeactiviteit aan vast, waarbij Malou de buidelkangoeroe korte opdrachtjes geeft i.v.m. veel, weinig, minste en meeste.

Als bijhorend werkje hierbij gaan de kleuters dezelfde paaseitjes moeten zoeken. Hierbij moeten ze goed kijken naar de kleine details tussen de eitjes. Jos de verzamelvos helpt mee.

De kleuters knutselen een paaszakje, waar ze op vrijdag 29 maart hun zelfgezochte paaseitjes in kunnen verzamelen. De kleuters gaan een konijntje mogen uitknippen en bestempelen met vingerverf. Hierbij oefenen we op het uitknippen van een vorm.

Deze werkjes komen aan bod:

  • De kleuters gaan kuikentjes moeten tellen en het juiste cijfer erbij stempelen. Het herkennen van de cijfertjes van 0-10 staat hierbij centraal. Marylin de telspin komt kijken of alles goed gaat. 
  • Met een potlood gaan de kleuters over de stippellijn moeten gaan en dan komt er een paashaas tevoorschijn. Tijdens dit werkje wordt er goed geoefend op de pengreep.
  • Bij enkele paaswoordjes gaan de kleuters de juiste beginletter moeten zoeken. Goed luisteren naar de verschillende klanken is hierbij belangrijk.
  • De kleuters gaan paaseitjes seriëren van hoog naar laag, van breed naar smal en van dik naar dun. Dit wordt eerst gezamenlijk geoefend in de kring en daarna kunnen de kleuters dit zelfstandig maken via het werkblaadje. Staf de meetgiraf oefent met ons mee.
  • Welke schaduw is van welk konijntje? De kleuters gaan goed moeten kijken en de konijntjes met hun juiste schaduw verbinden.

De nieuwe woordenschat leren onze kleuters tijdens het verhaal ‘Lotta en de Paashaas’ van Rik De Wulf. Deze nieuwe woordjes komen aan bod: mooi, eromheen, een bakfiets en een geweldig idee.

Leuke prentenboeken in dit thema zijn: 'Kip Kakelbont' van Ute Krause, 'Paashaas, waar blijf je toch?' van Coby Hol en 'Het zoekboek Rik en de Paashaas' van Liesbeth Slegers.

Wist-je-datje

Op vrijdag 29 maart houden we een paasbrunch in de klas. We gaan een paasbuffetje maken en alle kleuters mogen iets meebrengen dat ze graag lusten. Zo kan iedereen van alles proeven! Hiervoor mogen onze kleuters het volgende meebrengen:

  • een plastieken zak met een eetbord, kommetje, mes, lepel en vork (voorzie alles van naam!)
  • iets lekkers voor onze paasbrunch

Je kleuter mag die dag ook zeker iets aandoen dat met Pasen te maken heeft, zoals bv. een konijnenoortjesdiadeem of een trui met een konijn op of helemaal in het geel gekleed,… Ga er zeker niets voor kopen, maar wees creatief.

En wie weet… komt ook de paashaas misschien langs in ons klasje?!

Belangrijke datums om te onthouden:

  • Dinsdag 19 maart: oudercontact
  • Woensdag 20 maart: poppenkast
  • Vrijdag 22 maart: De kleuters mogen een knuffel meebrengen, want ze gaan turnen met hun knuffel tijdens de turnles bij juf Jolien.
  • Donderdag 28 maart: de kleuters gaan in de namiddag zwemmen
  • Vrijdag 29 maart: paasbrunch
  • Zaterdag 30 maart – zondag 14 april: paasvakantie

Lieve groetjes,
Lore

Komt jouw kapoen ook naar onze school?