Klasbrief thema 'Sinterklaas'
Dag mama’s en papa’s,
De komende twee weken werken we rond het thema ‘Sint en Piet’. Er staan weer heel wat leerrijke activiteiten op het programma. Er komt een heuse Sinthoek in de klas vol met leuke spulletjes: een mijter, een mantel, handschoenen, een staf, een pietenmuts, een zak, ... Naast al deze verkleedspullen zal er ook een gouden sintbestek aanwezig zijn en leren we de tafel te dekken voor de Sint. Wanneer de Sint zijn buikje volgesmuld heeft, kan hij aan de slag om alle verlanglijstjes te lezen. Ook het grote boek mag niet ontbreken. Wat zou hij daar allemaal in noteren? En na zijn zware werkdag, kan hij uitrusten in zijn sintbedje.
Tijdens de komende weken zal er ook in de bouwhoek heel wat gebouwd worden: met de clics vormen we een stoomboot, staf, mijter, pietenmuts, … Dit in 2D of in 3D. Onze spiekpietjes moeten de juiste kleur van kleertjes nog aandoen voor ze op ronde gaan (broek, trui, muts, schoenen en kraag). De kleuren worden nog eens extra in de verf gezet. Vooral bruin, wit, zwart en grijs zijn nog wat moeilijk voor heel wat kinderen.
Muziek mag tijdens dit thema zeker niet ontbreken. Doorheen de klas klinken de leukste sinterklaasliedjes en we gaan aan de slag met muziekinstrumenten. Zo bootsen we de voetstappen van het paard na met de cocofoon en ritmestokjes.
Onze kleuters oefenen verder hun schrijfmotoriek door de baard van Sinterklaas te overtrekken. Maar voor dit zover is, oefenen we dit eerst op een grote tafel met heel veel scheerschuim.
Tijdens deze weken leren onze kleuters ook zinnen vormen a.d.h.v. het zoekboek ‘Rik en de Sint’. We kunnen allemaal het zinnetje ‘Ik zie…’ al aanvullen met een persoon of voorwerp al dan niet met een bijvoeglijk naamwoord. Vanaf nu maken we onze zinnetjes langer door er bij te vertellen waar we dat voorwerp of die persoon zien bv. ‘Ik zie Piet.’ Waar zie je Piet? op het dak, ‘Ik zie Piet op het dak.’
Maandag brengen Odiel en Odette nieuwe woordjes mee naar onze klas. Deze twee weken komen de volgende woorden aan bod: de schoorsteen (boven op het dak), de haard (beneden in de woonkamer), bakken, strooien, hebberig, vrijgevig het speelgoed en het snoepgoed. Bij deze laatste twee verzamelwoorden leren we de kleuters enkele onderliggende begrippen op te sommen.
Tijdens dit thema maken onze kleuters kennis met ‘Kaatje Klank’. Vanaf nu komt ‘Kaatje’ wekelijks op bezoek. ‘Kaatje Klank’ is een taalmethode die ontworpen is met als doel de luistervaardigheden, het klankbewustzijn en de spreekvaardigheden van vierjarige kleuters te stimuleren in functie van het voorbereidend lezen (ontluikende geletterdheid). Deze vaardigheden zijn van cruciaal belang voor de ontwikkeling van het technisch lezen in het lager onderwijs. Een goede leesvaardigheid is namelijk een voorwaarde voor zowel succes in de school als in de huidige en toekomstige samenleving. Op een speelse manier laat ‘Kaatje’ de kleuters kennis maken met verschillende klanken, hoe we ze uitspreken en hoe we ze kunnen schrijven. Wie meer info wil over ‘Kaatje Klank’ kan steeds eens gaan kijken op de volgende website: http://www.kaatjeklank.be.
Enkele leuke prentenboeken rond het thema ‘Sint en Piet’ die je kan ontlenen in de bibliotheek van onze gemeente: ‘Sinterklaasje’, ‘Lieve Sinterklaas’, ‘‘Opstaan en kleertjes aan, Spiekpietje’, ‘Pietje Pedro en de mijter van Sint’, ‘Saar en de Sint’, ‘Sint wil op vakantie’ en ‘Sint op komst!’.
En nu aftellen naar de komst van Sinterklaas… Donderdag 5 december is het zover en komen Sint en Piet op bezoek in onze school. Wij kijken er alvast naar uit!
Groetjes,
juf Els