Klasbrief thema 'Verkeer'

De volgende drie weken werken we rond het thema verkeer. We starten met het leren van nieuwe woorden: stoeprand,de verzamelnaam voertuigen, uniform en verkeersborden. De verkeersborden bekijken we van wat dichterbij. Hierbij staan we stil bij de gebodsborden (dit moeten we doen), verbodsborden (dit mogen we niet doen) en gevaarborden (hiervoor moeten we oppassen).

Aan onze knutseltafel zal er hard gewerkt worden. We oefenen verder op het knippen op een lijn. We creëren hierbij een zebrapad met voetganger. Later in het thema mogen we onze eigen fietswimpel versieren. Deze kunnen de kleuters dan aan hun fiets laten schitteren. De lichtbak wordt voorzien van voertuigen met hun naam. Hier kunnen onze kleuters kiezen om te tekenen of ervaringen op te doen met letters.

In de klas is er een verkeershoekje aanwezig. Hierin kunnen verschillende vaardigheden geoefend worden in een beschermde omgeving: stoeprand stop, instructies opvolgen van een gemachtigd opzichter of agent, oefenen met het verkeerslicht…De poppenkamer is dan weer voorzien van een ‘auto’. Vermits onze kinderen regelmatig met de auto meerijden, oefenen we in de poppenkamer op het aan- en uitdoen van de autogordel.

We nemen tijdens dit thema ook het beroep van de agent onder de loep. Agent zijn is namelijk meer dan boeven vangen. Zo zorgt de agent dat de verkeersregels nageleefd worden, helpt bij het oplossen van ruzies,… We staan ook stil bij het veilig oversteken en gaan dit ook samen oefenen, eerst in een beschermde omgeving, daarna op de straat.

Er staat nog veel meer op het programma zoals: zinnen bouwen aan de hand van het boek ‘Rik en de voertuigen’, een verkeerslied leren, luisteroefeningen en nog zoveel meer.

Zoals jullie merken zullen we de volgende twee weken veel ervaringen opdoen en zo komen we ook tot het besef dat het verkeer heel wat risico’s inhoudt.

Leuke boekjes om te lezen zijn: ‘Stoeprand stop’, ‘De agent’, ‘Anna in het verkeer’, ‘Het politiemannetje’, ‘Rik en de voertuigen’ (zoekboek), ‘Links en rechts’ en ‘Jules op de fiets’.

Wij kijken er naar uit, hopelijk jullie ook!

Groetjes,
juf Els en juf Marthe

Komt jouw kapoen ook naar onze school?