Klasbrief thema 'Verkeer'

Dag mama’s en papa’s,

Wij waren nog volop in de ban over waar de knuffelkoningin zich zou verstoppen… Gelukkig weten we nu dat onze mama’s eigenlijk de knuffelkoninginnen zijn. Hierdoor zijn we wat later, maar de komende twee weken leren we over het thema verkeer.

We bekijken het verkeerslicht van dichtbij. We staan stil bij de 3 verschillende kleuren en wat ze voor ons betekenen.

Het zebrapad neemt deze twee weken ook een centrale plaats in. Waarom staan die witte strepen op de straat? Mogen we daar dan zomaar oversteken? Wat als we met de fiets naar school komen? … Op die vragen gaat jullie kleuter een antwoord kunnen geven na ons thema.

In de klas kunnen de kleuters een verkeerssituatie naspelen. In de poppenkamer en de eetzaal kunnen de kleuters zich helemaal inleven met een verkeerslicht, enkele verkeersborden, politieuniformen en loopauto’s in het drukke verkeer. Maar ook in de bouwhoek zijn er kleine verkeerslichtjes en verkeersborden, auto’s en andere voertuigen waarmee leuke spelsituaties kunnen ontstaan.

De fijne motoriek van de kleuters dagen we uit door de kleuters met kleine auto’s over kronkellijnen te laten rijden en door het scheuren van papier verder in te oefenen.

We werken ook met het zoekboek ‘Rik en de voertuigen’. De kleuters leren zinnen maken door te beginnen met ‘Ik zie een …’. De kleuters leren zo een juiste zin te maken en de aangeleerde woordenschat daarin te gebruiken.

De woordenschat die wordt aangebracht tijdens het thema verkeer: de stoep, het zebrapad, de voetganger, oversteken.

Enkele leuke prentenboeken uit de bibliotheek van onze gemeente: ‘Piep wil oversteken’, ‘Kaatje op de fiets’, ‘Karel in het vliegtuig’, ‘Anna in het verkeer’ en ‘Karel in de trein’.

Belangrijk:

  • Maandag 3 juni: lokale verlofdag (geen school)

 

Groetjes,
Juf Linde

Komt jouw kapoen ook naar onze school?