Klasbrief thema 'Winter'

Beste ouders,

De volgende weken staan we stil bij het seizoen ‘de winter’.

We starten het thema vanuit het verhaal ‘Kikker in de kou’ van Max Velthuijs. Op een dag staat kikker op en merkt hij dat er iets veranderd is in de wereld. Alles ziet wit. Hij ontdekt samen met zijn vrienden ‘de winter’. Het verhaal draagt ook een mooie verborgen boodschap mee, namelijk zorgen voor elkaar. Ook vandaag ziet onze wereld er witter uit. We maken kennis met de vrieskou.

Tegen het einde van de week laten we kikker een beetje los en bekijken we het natuurfenomeen vriezen en dooien van wat dichterbij. We maken hierbij zelf ijs en mogen er in onze watertafel mee spelen. We leggen een link met de noord- en zuidpool waar het altijd heel koud is. Dat zal klappertanden worden. Het boek ‘Een stipje in de sneeuw’ zal ons hierbij helpen. Op de noordpool en zuidpool wonen er ook dieren. Wie er waar woont, zullen onze kleuters jullie snel kunnen vertellen.

Onze klas heeft heel wat nieuwe dingen te ontdekken. Zo kunnen de kleuters experimenteren met inhoud in de ‘sneeuwtafel’. Om onze klas nog een extra winters accentje te geven, kunnen ze sneeuwvlokken rijgen. Ze houden hierbij rekening met een te volgen patroon van drie verschillende kleuren. Hopelijk mogen we het weerbericht geloven en kunnen we ook echte sneeuw gaan waarnemen.
We oefenen verder op de juiste pengreep door de sneeuwvlokken voor kikker te tekenen. We houden hierbij ook rekening met de juiste draairichting (van links naar rechts) wanneer we over de stippenlijnen tekenen.
In de bouwhoek staan er witte bekers en blokken klaar om verschillende winterse creaties te bouwen zoals een sneeuwberg, iglo, sneeuwman,…  Ook de kaplablokjes hebben winterse bouwkaarten. We oefenen op het naleggen van sneeuwvlokken. Hierbij zullen de kleuters hun visueel-ruimtelijke vaardigheden oefenen en tellen we er op los.
In de winterse leeshoek kunnen ze gezellig boekjes lezen onder een dekentje.

Ook tijdens dit thema staan er enkele knutselactiviteiten op het programma. We volgen hierbij de verhaallijn uit het boek ‘Kikker in de kou’. De kleuters krijgen de kans om te experimenteren met verf en het zetten van patronen om voor kikker een sjaal te maken.

Meten met sjaals is ook een activiteit die heel wat vaardigheden van onze kleuters stimuleert. We ordenen enkele sjaals van klein naar groot. We experimenteren met ‘lengte’ door met een grote sjaal de lengte van de klas te meten en met een kleine sjaal. Bovendien leren we onze sjaal zelf aandoen op een manier die voor ons het makkelijkst is. Dit kan voor elke kleuter anders zijn (naargelang hun eigen sjaal). We spelen nog een spel met mutsen. Hierbij oefen we het classificeren op kleur, vorm en grootte.

Odiel en Odette leren ons weer heel wat nieuwe woordjes. De komende weken leren we de volgende woorden: seizoen/seizoenen, de winter, vrieskou, noordpool, zuidpool, klappertanden, treurig, thermometer, waggelen. Bij het bespreken van de winterkleding leren we het verschil tussen wanten en handschoenen en ook dat 1 paar betekent dat je 2 handschoenen hebt (een linkse en een rechtse of één voor je ene hand en één voor je andere hand). We gaan op onderzoek waar we nog 1 paar kunnen vinden. We leren ook enkele tegenstellingen: vriezen en dooien en zo zullen ook de woorden warm en koud uitvoerig besproken worden.

Met deze koude dagen in het vooruitzicht wil ik toch vragen of iedereen zijn kapoen wil voorzien van een dikke jas, muts, sjaal en wanten. Handschoenen mag ook, maar dan moet je kleuter deze zelfstandig kunnen aandoen. Wanten zijn voor jonge kinderen makkelijker. Denken jullie er aan dat alles genaamtekend is?

In de bibliotheek kan je heel wat leuke boekjes terugvinden zoals ‘Kikker in de kou’ van Max Velthuijs, ‘Ik wil een diamant’ van Jonathan Emmett, ‘Kaatje in de winter’ van Liesbeth Slegers, ‘Anna en de winter’ van Kathleen Amant en ‘Grote Anna leert Skiën’ van Kathleen Amant.

Ik kijk er alvast naar uit.

Groetjes,
juf Els

Komt jouw kapoen ook naar onze school?