potlood icoon

Info en werfbezoek Pidpa

Ondertussen weten we allemaal dat Pidpa al maanden aan het werk is om de drinkwaterleiding te vernieuwen van Heist-op-den-Berg tot in Westerlo. Het zijn heel ingrijpende werken over een lange afstand, die voor hinder zorgen, maar die wel zeer belangrijk zijn.

Maar wat doet Pidpa eigenlijk allemaal? En hoe verlopen de werken? Dat kwamen Bart en Joke, projectleiders bij Pidpa, gisteren heel enthousiast vertellen aan onze leerlingen van het vijfde leerjaar.

Onze vijfdes luisterden eerst aandachtig naar een korte presentatie over Pidpa. We leerden dat Pidpa niet alleen drinkwater produceert voor de provincie Antwerpen, maar ook rioolbeheerder is in Hulshout én zorgt voor het beheer van regen- en afvalwater. We leerden hoe de waterkringloop werkt, wat ze doen in een waterproductiecentrum (zoals in Westerlo) om tot zuiver en drinkbaar kraanwater te komen (iets met zuiveren, én chemie én fysica) en wat er gebeurt in een watertoren zoals die van Schriek of van Heist-op-den-Berg (waar de zwaartekracht ervoor zorgt dat er fel stromend water uit onze kranen komt).
Dan vertelden ze ons over de werken, de boormachine en waarom de nieuwe leiding diep onder de grond geboord en klaargelegd moet worden (tot wel 15 meter diep!), van helemaal aan de watertoren in Heist-op-den-Berg tot aan het voetbalstadion in Westerlo, waar er een groot waterproductiecentrum staat. 

Als kers op de taart volgde daarna een echt 'werfbezoek'. Onze leerlingen kregen een Pidpa-fluohesje aan en we wandelden klas per klas tot aan de boormachine die nu opgesteld staat ter hoogte van woonzorgcentrum Ter Nethe. Daar kregen we meer uitleg over de boring, we zagen hoe er nieuwe boren werden bijgestoken, hoe de boorvloeistof eruit ziet, welke buizen er gebruikt worden, ...
Dikke dankjewel aan Bart en Joke voor de interessante uitleg en het enthousiast beantwoorden van de vele vragen!
Dankjewel ook aan Pidpa voor de fluohesjes, de drinkbekers en de tattoos. Onze vijfdes hebben ervan genoten. En maandag 11 mei doen we het nog eens opnieuw met onze twee zesdes!

 

 

 

Komt jouw kapoen ook naar onze school?