Klasbrief thema 'Fruit'

Dag mama’s en papa’s,

De komende twee weken werken we in de blauwe klas rond het thema ‘Fruit’. Tijdens de eerste week werken we vooral rond appels en peren. Tijdens de tweede week werken we dan weer rond druiven, sinaasappels en bananen.
We beginnen onze subthema’s telkens met een waarneming van appels, peren, druiven, sinaasappels of bananen. Hierbij gebruiken we onze verschillende zintuigen en gaan we kijken, voelen, ruiken en proeven. Onze kleuters zullen ook helpen met het maken van sinaasappelsap en een smoothie. Om al dat lekkers te kunnen maken en proeven hebben we heel wat fruit nodig.
Zou ik jullie daarom mogen vragen om één stukje fruit met jullie kleuter mee te geven? Dit is geheel vrijblijvend en zeker geen verplichting! Om het fruit wat te verdelen geven we deze week nog met jullie kleuter een briefje mee waarop staat welk stukje fruit je mag meegeven en tegen wanneer. Je hoeft dit fruit niet te snijden of te schillen. Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Er staan weer heel wat activiteiten op het programma… In onze klas komt een fruitwinkeltje. Voor elk stukje fruit moeten we telkens één centje betalen (één-éénverbinding). We leren ook het fruit sorteren aan de hand van pictogrammen zodat onze winkel netjes blijft. Onze kleuters leren logisch ordenen (appel in zijn geheel, appel met één hap eruit, appel met meerdere hapjes uit, klokhuis). Tijdens dit thema oefenen we op het maken van appeltjes in plasticine, zo versterken we onze vingerspiertjes. Daarna gaan we een stapje verder en komen er enkele begrippen aan te pas. We maken appeltjes van plasticine en hangen deze in de boom (begrip ‘veel’) of leggen deze in de mand (begrip ‘weinig’)
A.d.h.v. het spel ‘De boomgaard’ leren onze kleuters enkele spelregels naleven. We maken een opdrachtje rond visuele discriminatie waarbij ze heel goed moeten kijken naar de blaadjes die aan het steeltje van de appel hangen: één blaadje, twee blaadjes of geen blaadje. En we leren tellen en het getalbegrip 3 herkennen door groepjes (een tros) te maken van telkens 3 bananen. We gaan deze week ook beeldend aan de slag en creëren een grote fruitschaal gevuld met fruit. Elk stuk fruit wordt gecreëerd door middel van een beeldende techniek. We gaan aan de slag met schaartjes, priknaaldjes, lijm, verf en zetten onze vingerspiertjes weer aan het werk met het scheuren van papiertjes en het maken van propjes.
In de bouwhoek gaan we aan de slag met de clics waarmee onze kleuters een peer leren nabouwen. Hiermee oefenen we ons ruimtelijk inzicht. Er komen heel wat wiskundige begrippen aan bod (boven, onder, tussen, meer, minder,…) en we tellen het aantal blokjes die we nodig hebben.

Tijdens de eerste week zitten de volgende woorden in het koffertje van Odiel en Odette: het klokhuis, plukken, het partje en de raaf (deze vogel komt aan bod in het spel ‘De boomgaard’ van HABA). De tweede week staan de volgende woorden in de kijker: de tros, de sinaasappel, het snijplankje, smakken en plakkerig.

De voorbije weken hebben we afspraken gemaakt en deze vaak herhaald. Toch is dit niet altijd even makkelijk. Daarom zetten we de komende 2 weken nog eens 2 afspraken extra in de verf. Veel kindjes lopen nog graag door de gang. We gebruiken het geheugensteuntje ‘In de gang en in de klas, gebruiken we onze wandelpas’. In de klas bestuderen we aan de hand van een woordtrap de volgende woorden: slenteren, wandelen en lopen en testen dit ook eens uit.
Ook in de kring loopt het soms nog wat mis. Sommige kinderen houden er van om te roepen, anderen hebben het graag stiller. Ook hier gaan we gebruik maken van een woordtrapje om te duiden dat we praten in de klas (zie afbeelding woordtrap onderaan).

Enkele leuke prentenboeken die je kan vinden in de bibliotheek: ‘Anna eet graag fruit’, ‘Het leven van een appel’ (weetjesboek), ‘De rode appel’, ‘Het blije boek van banaan’, ‘Mmm… leker!’, ‘Kleine Muis eet de maan’ en ‘Rupsje Nooitgenoeg’.

Wij kijken alvast uit naar deze smaakvolle week…

Groetjes,
Juf Els en juf Marthe

Komt jouw kapoen ook naar onze school?