Klasbrief thema 'Het herfstbos'

Dag mama’s en papa’s,

De volgende 4 weken werken we rond het thema ‘het herfstbos’. Het herfstbos is een heel breed thema. De komende weken gaan we telkens een bepaald aspect van dichterbij bekijken.

De eerste week vertrekken we vanuit een waarneming van een herfstboom. De mooie kleuren van de bladeren staan hier centraal.

In de klas gaan we aan de slag met bruine, rode, gele, oranje en groene verf om zelf een herfstboom te creëren.

Aan de hand van het boek ‘De blaadjesdief’ leren we dat de blaadjes van de bomen niet ‘gestolen’ worden. Op donderdag 21 september hingen we in onze klas de prent van de herfst omhoog. Jullie kleuters merkten al snel enkele dingen op … Er is meer wind, de wind blaast de blaadjes van de bomen, regen, …

We gaan met het liedje ‘Het regent dat het giet’ aan de slag en tekenen regendruppels op de maat van de muziek.

De tweede week vinden we maandag een heel klein mutsje in onze kring. Van wie zou dat kunnen zijn? Deze week werken we voornamelijk rond de begrippen klein en groot aan de hand van verschillende opdrachtjes met kabouters.

  • Welke muts hoort bij welke kabouter? Is ze te groot? Dit is een kleine kabouter, die heeft een kleine muts nodig. …
  • Ordenen: de kleine kabouters in de kleine hoepel en de grote kabouters in de grote hoepel.
  • We kleven de kabouters bij hun juiste paddenstoel van klein naar groot.

De laatste week hangt er aan ons bord een groot spinnenweb. Wie zou hier in wonen?

We gaan buiten op zoek naar enkele spinnetjes… We nemen ze in een ontdekpotje even mee naar de klas. Na de waarneming mogen de kleuters ze in een hoekje nog van dichtbij bekijken. Nadien laten we ze weer vrij. Het was niet hun spinnenweb…

Marylin de telspin heeft haar web in ons klasje gemaakt. Bij Marylin staat het tellen centraal. Ze heeft reuze honger en komt kijken of ze hier veel vliegjes kan vangen… Elke ochtend tellen we hoeveel vliegjes er in haar web hangen.

We maken zelf een telopdracht door in elk web 2 vliegjes te kleven. We gaan ook fijn motorisch aan de slag met plasticine. We rollen voor elke spin 8 poten (4 langs elke kant).

We luisteren naar het verhaal van ‘De spin die het te druk had’. We lezen het prentenboek maar mogen ook genieten van een poppenspel van het verhaal.

Enkele andere leuke prentenboeken die je kan ontlenen in de bibliotheek: ‘Karel in de herfst’, ‘Rik en de herfst’, ‘De spin die het zo druk had’, ‘Jonnie’, ‘Musti en de spin’, ‘Anna en de herfst’, ‘Waar is Olivier’, ‘Lou in het herfstbos’, ‘De spin die veel scheetjes laat’ en voor kindjes die graag wat meer weten over heksen zijn de reeksen van ‘Heksje Mimi’, ‘Hennie de Heks’ en ‘Hekselien’ echte aanraders.

De woordenschat die tijdens dit thema aan bod komt is: ‘de herfstkleuren: rood, oranje, geel, groen en bruin’, groot, groter, klein, kleiner, tellen.

Belangrijk:

  • 4/10 Geen school (pedagogische studiedag)
  • 13/10 uitstap kabouterbos (onder voorbehoud – verdere info volgt nog)
  • 20/10 Halloweenhappening
  • 23/10 Geen school (pedagogische studiedag)

Groetjes,
Juf Linde

Komt jouw kapoen ook naar onze school?