Klasbrief thema 'Ik word boer/boerin'

Klasbrief thema ‘Ik word boer/boerin’
Van 29 april t.e.m. 17 mei

Beste ouders,

De afgelopen periode hebben we stil gestaan bij de bloemen die tot leven komen en de kriebeldiertjes die je tussen het gras vindt. Niet enkel de natuur verandert, maar ook de boeren gaan aan het werk. De velden worden bewerkt, er wordt geoogst met grote tractoren, de boerderijdieren krijgen kleintjes,… Een nieuwe interessante insteek om mee aan de slag te gaan in de klas. Tijdens de komende weken verdiepen we ons in het leven op en rond de boerderij met het thema ‘Ik word boer/boerin’.

We starten ons thema met een bezoek aan de boerderij. We doen nieuwe indrukken op en maken kennis met het echte boerenleven. Wat moet de boer allemaal doen? Hoe verzorg je de dieren? We bekijken het reilen en zeilen op de boerderij van dichterbij.

Na onze impressies op de boerderij gaan we zelf aan de slag in onze klas. Het eerste diertje dat we tegenkomen op onze boerderij is het schaap. Wat een zachte vacht en mooie krulletjes heeft het schaap. Het schaap op onze papieren heeft nog niet zo’n mooie krulletjes. We gaan al schrijvend aan de slag om ons schaap krullen te geven. We oefenen dit eerst in scheerschuim en gaan later aan de slag op papier.

Op de boerderij is heel wat te beleven. Je hebt er verschillende dieren, machines, personen… . Wij gaan op zoek naar rijmwoorden op de boerderij vb. lam-kam, kip-schip, boer-voer, …

We maken een werkje waarbij we de dieren moeten ordenen. Welke dieren leven op de boerderij en welke dieren vinden we terug in de dierentuin? De kleuters leren hierdoor wiskundig ordenen door zich te richten op samenhangende kenmerken. Verder is het ook een goede oefening op het benoemen van voorwerpen en personen.

Op de boerderij vinden we ook hondenhokken. Welk hok is nu van welke hond? Hier komen we achter door de matrix op te lossen. We onderscheiden de prentjes door te focussen op 2 kenmerken en gaan op zoek naar het juiste vakje in de matrix. Hiervoor moeten we de begrippen naar boven, naar beneden en naar opzij correct toepassen (ruimtelijk inzicht).

In de lente worden veel jonge dieren geboren op de boerderij. We ontdekken aan de hand van een klassikale activiteit welke jonge dieren bij welke mama horen en achterhalen ook de naam van deze dieren. Zo komen we te weten dat een klein varkentje een biggetje is en dat mama varken een zeug is.

Marylin de telspin (rekenroutine) heeft ook een fijn plekje gevonden op de boerderij. Ze vertoeft graag in de stallen. Daar heeft ze een overzicht over alle boerderijdieren. Wat zijn het er veel! Kunnen jullie Marylin helpen om ze te tellen?

We lezen het verhaal ‘Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop heeft gepoept’. Het is een humoristisch verhaal over de zoektocht naar welk boerderijdier op de mol zijn kop heeft gepoept. De kleuters moeten aandachtig het verhaal beluisteren en later het verhaal navertellen aan de hand van prenten.

Tijdens ons boerderijbezoek hebben we geleerd dat er melk uit de uier van de koe komt. De boer laat deze melk verpakken, waarna deze in de winkel terecht komt. In de klas gaan we aan de slag met deze lekkere melk. We maken vlekkenpudding. We moeten een stappenplan (recept) volgen. We leren gebruik te maken van de weegschaal en meten de juiste hoeveelheden af (wiskunde). We komen in contact met verschillende ingrediënten, smaken en texturen (wereldoriëntatie).

In de poppenkamer zijn er verschillende stallen terug te vinden. De varkentjes rollen er in de modder en de koeien smullen van het verse stro. We versterken onze reeds verworven informatie door deze toe te passen tijdens ons spel. We oefenen onze nieuwe woordenschat in tijdens het spel en leren samen een rollenspel opbouwen. Om de kleuters hierin te ondersteunen werken we met rollenkaartjes.

In onze ontdekbak vinden we stro. In het stro zitten verschillende boerderijdieren en hun kleintjes verstopt. Kunnen we de juiste dieren vinden en aan elkaar koppelen?

Paulette de koe is haar vlekken verloren. We kijken goed naar de prent en geven Paulette en haar koeienvrienden hun vlekken terug. We moeten gedetailleerd kijken naar de vlekken om zo de juiste vlek terug te vinden en zetten in op ons ruimtelijk inzicht om de vlek ook op de juiste plek te plaatsen.

In onze bouwhoek lopen alle dieren door elkaar. We bouwen stallen voor alle dieren. We moeten er rekening mee houden hoeveel dieren er in de stal moeten passen en hoe groot de dieren zijn. Niet elke stal moet even groot zijn. In deze hoeken spreken de kleuters hun ruimtelijk inzicht aan en moeten de kleuters meten hoe groot de stal moet zijn.

Tijdens het thema leren we weer wat nieuwe woorden: het werktuig, de akker, verzorgen, de uier, het weiland, bewerken, de strobaal, de afscherming, het vee.

In de plaatselijke bibliotheek vind je fijne boekjes om je nog wat verder te verdiepen in het thema: ‘Machines op de boerderij’ van Agnès vandewiele, ‘Kleine Huppel op de boerderij’ van Aline De Pétigny, ‘1001 dingen zoeken op de boerderij’ van Gillian Doherty, ‘Een toren van koe’ van Pieter Van Den Heuvel,…

Belangrijke datums om te onthouden:

  • Maandag 29/04 uitstap boerderij
  • Woensdag 01/05 GEEN school
  • Donderdag 02/05 oudercontacten
  • Maandag 06/05 schoolreis Mega speelstad (meer info volgt)
  • Dinsdag 08/05 sportdag (meer info volgt)
  • Woensdag 08/05 pedagogische studiedag
  • Donderdag 09/05 GEEN School (Onze-Heer-Hemelvaart)
  • Donderdag 10/05 GEEN school (brugdag)

Loei dolle groetjes,
Juf Els en juf Marthe

Komt jouw kapoen ook naar onze school?