potlood icoon

Klasbrief thema Lente

Hallo ouders,

Na de paasvakantie gaan we in de klas werken rond het thema Lente.

Week van 19-29 april: Lente

Dit thema starten we met een kringgesprek waarin we samen bespreken wat er tijdens de lente allemaal gebeurt in de natuur: de blaadjes die weer groeien aan de bomen, bloemen die verschijnen, welke diertjes we allemaal zien, het weer dat aan het veranderen is, dat het langer licht blijft buiten,…

Deze informatieve boeken helpen ons hiermee op weg: ‘Alles over seizoenen’ en ‘Ga je met Wannes mee naar buiten?’

De kleuters gaan een lentewerkje mogen maken op groot A3-papier. Ze gaan bloemen maken via vingerstempelen, zon en wolken schilderen, bomen tekenen en vlinders versieren via verschillende schrijfpatronen. Het creatief bezig zijn en hiervan genieten staat hierbij centraal.

Vlinders bestaan er in verschillende kleuren, patronen en vormen. De kleuters gaan goed moeten kijken naar elk detail en via een knip- en plakwerkje de helft van elke vlinder moeten zoeken. De begrippen ‘de helft van’ en ‘een geheel’ worden hierbij ingeoefend.

De kleuters gaan een slak knutselen. Ze mogen een kartonnen bordje schilderen en ze gaan op het huisje van de slak een patroon moeten maken van 4 opeenvolgende kleuren. Hierbij leren de kleuters om een patroon van meerdere verschillende kleuren voort te zetten.

Tijdens dit thema gaan we ook wiskundig aan de slag: we gaan bloemen sorteren van groot naar klein, dik naar dun en van hoog naar laag.

En we gaan bloemzaadjes wegen. Hierbij gaan de kleuters eerst moeten schatten welk potje met zaadjes het meeste weegt, het minste en welke evenveel. Daarna gaan de kleuters zelf aan de slag met de weegschaal. Het seriëren wordt hierbij geoefend en de kleuters doen ervaring op rond meten.

Deze werkjes komen aan bod:

  • De kleuters gaan op zoek naar de letters van het woord vlinder. Dit is een goede oefening in het herkennen van de letters.
  • Ze gaan cirkels leren tekenen. Tijdens dit werkje is de schrijfwijze van een cirkel belangrijk. We starten bovenaan (bij het pijltje) en gaan links verder naar beneden om zo de cirkel verder rond te maken en sluiten terug bovenaan.
  • De kleuters gaan de stippen op de bloemen moeten tellen en ze kleuren volgens de juiste kleurcode. Hier ligt de nadruk op het herkennen van de cijfertjes van 3 tot 8.
  • De kleuters gaan elke moestuin moeten verbinden met de hark die gebruikt is om de aarde klaar te maken. Vergelijken en ordenen op basis van een kwalitatieve eigenschap staat hierbij centraal.

En om het thema leuk af te sluiten gaan we weer op uitstap naar het bos in Westerlo. Hetgeen we allemaal geleerd hebben over de lente in de klas gaan we daar kunnen ontdekken!

Ook gaan we de lente in het bos kunnen vergelijken met de herfst in het bos, want we zijn zowel in de herfst als in de lente het bos gaan verkennen. Wat hebben we allemaal gezien in het bos en welke verschillen merken we op, welke diertjes zagen we in de herfst en welke zien we nu in de lente,…

De nieuwe woordenschat leren onze kleuters tijdens het verhaal ‘Saar en Kas in de moestuin’ van Pauline Oud. Deze nieuwe woordjes komen aan bod: een tuinbroek, een moestuin, het onkruid wieden en de kuiltjes en geultjes.

Leuke prentenboeken in dit thema zijn: 'Vosje in de lente', 'Leve de lente!' en 'Lotta ruikt de lente'.

Dat beloven weer twee leuke en drukke weekjes te worden in het thema lente!

Belangrijke datums om te onthouden:

  • Maandag 18 april: Paasmaandag
  • Donderdag 21 april: de kleuters gaan in de namiddag zwemmen
  • Vrijdag 29 april: uitstap naar het bos

Vrijdag 29 april gaan onze kleuters op uitstap naar het bos in Westerlo!

  • We gaan in de voormiddag het bos verkennen.
  • De schoolbus brengt en haalt ons.
  • Doe je kleuter goede wandelschoenen aan. Bij regenweer regenlaarsjes.
  • Geef een rugzak mee met een koek en een drinkfles gevuld met water.
  • Je kleuter brengt deze dag dus zijn/haar boekentas mee en een rugzak voor naar het bos. In de boekentas steekt een brooddoos en een koek, voor ‘s middags en namiddag. In de rugzak steekt een koek en een drinkfles gevuld met water, voor in de voormiddag. Dus uitzonderlijk geen fruit deze dag!
  • Reserveschoenen mogen ook eventueel meegegeven worden. Deze kunnen dan in de klas aangedaan worden, na onze uitstap. Steek ze in een handige zak, zeker niet bij in de rugzak of boekentas!
  • Bij regenweer doe je je kleuter een regenjas aan.

We kijken er al naar uit!

Een fijne vakantie en geniet van het Paasweekend!

Lieve groetjes,
Lore

Komt jouw kapoen ook naar onze school?