
Klasbrief thema ‘Touwen, slingers, veters, wol...’
Dag papa’s en mama’s,
De komende drie weken werken we rond het thema ‘Touwen, slingers, veters, wol...’.
Tijdens dit thema leren onze kleuters hun veters knopen a.d.h.v. een stappenplan. We leren eerst een knoop maken. Daarna leren we lusjes maken en onze lussen knopen. In de klas hebben we houten veterschoenen waarop de kleuters kunnen oefenen. Op het einde van het thema krijgen de kleuters hun veterdiploma mee naar huis zodat ze thuis nog verder kunnen oefenen.
In de kring spelen we een voelspel waarbij de kleuters geblinddoekt worden en moeten raden hoeveel knopen er in het touw zitten. We oefenen onze schrijfpatronen nog eens door het vormen van lussen. Het schrijven van een lus is een voorbereiding op het schrijven van heel wat schrijfletters (b, e, f, g, h, j, k, l, y).
Voor onze mama’s maken we ook een kunstwerkje met touwen via de techniek String Art. Vooraleer we aan de slag gaan kijken we eerst naar een filmpje zodat we weten waar onze wol vandaan komt.
En in de poppenkamer maken en eten we heel veel spaghetti (witte wol) :-) de komende tijd.
Onze kleuters leren ook rijgen en naaien. We werken met opdrachtkaarten waarbij de kleuters goed moeten kijken of ze een streepje (rijgsteek) of kruisje (kruissteek) moeten vormen.
Staf de meetgiraf staat ook paraat. De giraf zal elke keer terugkeren wanneer we lengtes gaan meten. Op deze manier krijgt deze rekenroutine meer invulling voor onze kleuters.
Doorheen de week zitten de volgende woorden in het koffertje van Anna: een lus, een knoop (een knoop in een touw of een knoop van een hemd) -> knopen, een strik -> strikken, een veter/een nestel en binden/knopen/strikken. Tijdens dit thema schenken we extra aandacht aan de verbuiging van woorden en de synoniemen en homoniemen.
Enkele leuke prentenboeken uit de bibliotheek van onze gemeente: ‘Gestrikt!’ (een boekje met een echte veter om te oefenen), ‘Keteltje en de superstrik’, ‘Kijk uit Millie!’, ‘Linda leert veters strikken’, ‘Kat is de draad kwijt’, ‘Onder de wol’, ‘Een draad’, ‘Ossip en de onverwachte reis’ en ‘Blij’.
Tijdens de komende weken wordt er ook heel wat gepuzzeld. De kleuters die een puzzel van 50 of 100 stuks hebben gemaakt (afhankelijk van ieders niveau) komen naar huis met een puzzelmedaille.
Belangrijke data:
- Donderdag 24/4: zwemmen
- Donderdag 1/5: Dag van de Arbeid dus GEEN school
- Vrijdag 2/5: lokale verlofdag dus GEEN school
- Donderdag 8/5: zwemmen
Groetjes,
juf Sofie

