Klasbrief thema ‘Kikker en zijn vriendjes’

Dag papa’s en mama’s,

De komende twee weken werken we in de klas rond het thema ‘Kikker en zijn vriendjes’. Tijdens dit thema staan de prentenboeken van Max Velthuijs centraal. Elke dag werken we rond een ander prentenboek. We beginnen de dag telkens met het beluisteren en bekijken van het digitaal verhaal. De prentenboeken zelf worden aangeboden in de boekenhoek zodat de kleuters het verhaal zelf ook nog eens kunnen lezen a.d.h.v. de prenten.

Tijdens dit thema geven we extra aandacht aan het begrijpend lezen en luisteren a.d.h.v. onze lees- en luisterstrategieën:

  • Visualiseren: We kijken hierbij heel goed naar de kaft van het boek en luisteren naar de titel van het boek. Waarover zou het verhaal gaan? Wat weten jullie al over … ?
  • Afleiden: Hier kijken we naar de prenten in het boek. Hoe zou Kikker zich voelen? Wat doet hij hier op deze prent? Waarom zou hij dat doen?
  • Samenvatten: Op het einde van het verhaal gaan we nog eens naar alle prenten kijken. Bij elke prent mag een andere kleuter één zin vertellen… Wie kan nu eens het hele verhaal kort vertellen (terwijl we naar de prenten kijken)?
  • Verbinden: Hier staan we stil bij onze eigen ervaringen. Wie is er ook wel eens bang in het water? Mis jij je mama, papa, broer, zus ook wel eens als je gaat logeren?
  • Voorspellen: Tijdens het verhaal staan we soms stil… Wat zouden de vrienden van Kikker nu nog kunnen doen? Zouden ze nu niet naar buiten gaan omdat het regent?
  • Vragen stellen: Tijdens al deze strategieën stellen we heel wat vragen wat de betrokkenheid verhoogt tijdens het luisteren naar het verhaal.

De volgende woorden staan de komende weken in de kijker: de gestreepte broek, de gespreide armen, logeren (gaan slapen bij iemand), geeuwen/gapen, trots/fier, treurig/bedroefd, opvrolijken (iemand blij maken als hij droevig is) en verdwalen (de weg niet meer vinden). We staan stil bij de bijvoeglijke naamwoorden en synoniemen. Onze kleuters ervaren dat we met één woord kunnen omschrijven hoe iets er uit ziet en ervaren dat er voor sommige handelingen, gevoelens meer dan één woord bestaat. De kleuters proberen ook de betekenis van een woord te omschrijven nadat de juf het een paar keer heeft voorgedaan.

Alle boekjes waar wij rond werken vind je in de bib van onze gemeente: ‘Kikker is kikker’, ‘Kikker vindt een vriendje’, ‘Kikker gaat logeren’, ‘Kikker en het slaapfeest’, ‘Kikker en de stoelendans’, ‘Kikker is bedroefd’, ‘Kikker is boos’, ‘Kikker is ziek’, ‘Kikker gaat zwemmen, ‘Kikker speelt verstoppertje’ en ‘De picknick van Kikker’.

Naar aanleiding van het boek ‘De picknick’ van Kikker gaan we maandag 10 juni ook een picknick organiseren met het 2de leerjaar. Zo kunnen de kleuters samen met hun peter of meter picknicken op het grasveld van onze school. De kleuters mogen die dag zelf iets lekkers meebrengen om te smullen (broodjes, pasta...). Mag ik een warme oproep doen om die dag eens extra groentjes te voorzien. De school trakteert de kinderen met een lekker drankje.

Tijdens dit thema maken we ook onze cadeautjes voor Vaderdag. Mag ik jullie vragen om je kleuter nu maandag 27/5 een leeg en afgewassen blik (400 g) mee te geven naar ons klasje. Alvast bedankt!

Belangrijk data:

  • Maandag 3/6: geen school
  • Donderdag 6/6: zwemmen
  •  Maandag 10/6 om 20 u.: Infoavond 1ste leerjaar in zaal De Vloeikens
  • Dinsdag 11/6: In de namiddag gaan de kleuters naar juf Ulrike en komen de kinderen van juf Ulrike nog eens een keertje in de ANNA-klas spelen.

Groetjes,
juf Sofie

Komt jouw kapoen ook naar onze school?