Klasbrief thema ‘Op ontdekking in het herfstbos’

Dag mama’s en papa’s,

De komende twee weken (09/10- 20/10) werken we in onze klas rond het thema ‘Op ontdekking in het herfstbos’. Tijdens de eerste week verdiepen we ons in het seizoen de herfst en de herfstboom. We bekijken het weer en de blaadjes aan de bomen van dichterbij. De tweede week ontdekken we dat er ook dieren in ons herfstbos wonen. We maken kennis met de egel en de eekhoorn. Ook de andere herfstdieren komen even piepen.

Opeens liggen er allemaal bruine, gele en rode blaadjes in onze klas. Waar komen deze nu vandaan? We ontdekken dat de blaadjes tijdens de herfst verkleuren en van de bomen vallen. Dit moeten we van dichterbij bekijken. We bekijken de herfstboom tegenover de school. In de klas gaan we hier verder mee aan de slag en stempelen we onze eigen herfstboom.

We lezen het verhaal ‘Lou in het herfstbos’ en zetten tijdens het verhaal extra in op het voorspellen van het vervolg a.d.h.v. de prenten en de titel. We spelen een kringspelletje waarbij Odiel en Odette een herfstvrucht verstoppen. De kleuters moeten raden welke herfstvrucht verdwenen is. We oefenen op het memoriseren en het benoemen van de herfstvruchten (woordenschat).

Tijdens de herfst verandert ook het weer. Het waait harder en we zien regelmatig regenwolken verschijnen. Wat vinden we het fijn om in de plassen te springen. We doen dit in de klas tijdens een bewegingsmomentje. Om in de plassen te kunnen springen hebben we regenlaarsjes nodig. We kleuren onze eigen regenlaarsjes a.d.h.v. patronen.

We starten tijdens dit thema ook met onze rekenroutines. Het eerste diertje dat langskomt is Marylin de telspin. We maken uitgebreid kennis met haar. Marylin heeft mooie blaadjes gevonden in het bos. We tellen samen met Marylin de blaadjes en vergelijken hoeveelheden. Waar zijn er veel/weinig en meer/minder? We hebben het tellen goed ingeoefend en gaan hier verder mee aan de slag tijdens een werkje. We tellen het aantal blaadjes en kleuren evenveel bolletjes.

De poppenkamer wordt omgetoverd tot een herfstbos. We harken blaadjes en vervoeren deze in de kruiwagen. In onze winkel kan je herfstvruchten kopen. In de bouwhoek gaan we aan de slag met dennenappels, boomstronken, houten schijfjes en vrachtwagens. We exploreren en experimenteren met onze herfstmaterialen aan onze natuurtafel. We nemen details waar via de loeppotjes en noteren onze bevindingen.

Tijdens de tweede week maken we kennis met een egel en eekhoorn in ons herfstbos. We knippen en plakken onze eigen egel. We hebben extra aandacht voor onze kniptechniek en de woordenschat ‘stekelig’. We leren een matrix oplossen en gaan zelfstandig aan de slag om onze eigen matrix van de herfst op te lossen.

Samen met Marylin de telspin oefenen we op rangorde. Op welke plaats in de rij staat de egel? We oefenen dit eerst klassikaal in en verwerken dit verder in een werkje. We ordenen eekhoorns van klein naar groot. Hierbij is het erg belangrijk dat we de juiste leesrichting hanteren.

Op dinsdag 17 oktober gaan we zelf op ontdekking in het bos. Samen gaan we op uitstap naar de Averechten in Heist-Op-Den-Berg. We maken een leerrijke wandeling waarbij we onze opgedane kennis uit de klas kunnen inzetten. We komen verschillende herfstvruchten tegen. Weten we nog welke herfstvruchten het allemaal zijn? We zien met onze eigen ogen de verkleurde blaadjes aan de bomen. Hopelijk maken we nog geen kennis met het herfstweer waarover we eerder leerden😊. Na een flinke wandeling is het tijd voor wat speelpret in het speelbos.

De laatste week voor de vakantie verdiepen we ons nog even in Halloween met het thema ‘heksen, spoken, griezelbeest, Halloween wat een feest!’

We schrijven een spookje a.d.h.v. een schrijfdans. Tijdens een schrijfdans creëren de kleuters grote schrijfpatronen. Dit stimuleert hun lateralisatie en zorgt voor een goede ontwikkeling van de pols- en handspieren die ze in het eerste leerjaar nodig hebben voor het schrijven van de letters.

In de kring spelen we een spelletje waarbij we gericht leren luisteren en geluid leren lokaliseren. Er zweeft een spookje tussen onze vriendjes. Waar zit het spookje verstopt, kan jij hem horen? De kleuters raden met gesloten ogen de plaats van het spookje.

In onze klas hangt een spinnenweb, maar hier zitten nog geen spinnetjes in. De kleuters tekenen spinnetjes voor in het spinnenweb a.d.h.v. een stappenplan. We kijken samen een leerfilmpje over spinnen. We ontdekken dat een spin 8 poten heeft en dat het een web weeft om eten te vangen.

De laatste dag voor de vakantie maken we heksensoep met spinnetjes. We stellen zelf een stappenplan op en bekijken de ingrediënten van dichterbij. We oefenen de spieren in onze vinger met het rollen van spinnenballetjes. Begint jullie buikje ook al te grommelen?  

Tijdens deze thema's zetten we extra in op volgende woordenschat:

  • Herfst: de kruin, kaal, de bolster, een herfstvrucht, verzamelen, de nerf, het seizoen, stekelig, pluizig, de holte.
  • Halloween: schrikken, brouwen, de beenderen, (spinnenweb) weven, griezelig.

Gaan jullie thuis ook graag aan de slag met deze thema’s, ontleen dan volgende boekjes een keertje in de bibliotheek:

Herfst:

  • ‘Saar in de herfst’ van Pauline Oud
  • ‘Waar blijft de herfst?’ van Sanne Miltenburg
  • ‘Ridder Milan op avontuur in de herfst’ van Ruth Brillens
  • ‘Koenijn spring de herfst in’ van Martine Van Nieuwenhuyzen
  • ...

Halloween:

  • ‘Halloween’ van Lieve Baeten
  • ‘Belladonna viert Halloween’ van Mieke Hallemans
  • ‘Lotta en het grote pompoenmonster’ van Diane Put

Enkele belangrijke datums om te onthouden:

  • Dinsdag 17/10: uitstap naar het bos (voormiddag)
    De kleuters doen die dag gemakkelijke speelkledij aan. Schoenen waarin ze makkelijk kunnen wandelen en die eventueel vuil mogen worden, regenlaarsjes zijn niet zo handig! De kleuters brengen die dag een koekje en boterhammen mee in hun boekentas. Water en een snackje voor tijdens de uitstap worden voorzien door de juffen. De boekentassen laten we op school.  Breng ook reservekledij en schoenen mee. Zo kunnen we vuile/natte schoenen, broeken,… tijdens de middag wisselen.
  • Woensdag 25/10: poppenkast voor alle kleuters
  • Vrijdag(avond) 20/10: Halloween happening, meer info volgt
  • Maandag 23/10: pedagogische studiedag. De kleuters moeten die dag NIET naar school.
  • Herfstvakantie: van 30/10 t.e.m. 03/11

Herfstige groetjes,
Juf Els en juf Marthe

Komt jouw kapoen ook naar onze school?