Klasbrief thema 'Verkeer'

Dag papa’s en mama’s,

De komende twee weken werken we rond het thema ‘Verkeer’. Tijdens dit thema mogen onze kleuters elke morgen vertellen hoe ze naar school gekomen zijn (te voet, met de fiets, met de auto of met de bus). Daarna gaan we meten. De eerste dag maken we vier torens met blokjes en zo kunnen we zien op welke manier de meeste kleuters naar school zijn gekomen. De dagen daarna gebruiken we telkens andere materialen om te meten (Clics, knikkers, kralen, …). Uiteindelijk zullen we onze meetresultaten ook leren noteren in een staafdiagram.

Tijdens een kringgesprekje kom ik eerst te weten welke voertuigen onze kleuters reeds kennen: auto, step, fiets, driewieler, skateboard, vrachtwagen, motor(fiets), bus, quad, tractor, vuilniswagen, tandem, jeep, brandweerwagen, politiewagen, taxi, trein, tram, metro, … Daarna proberen we de kenmerken van een voertuig op te sommen: ze hebben wielen, ze kunnen rijden, iets om je te verplaatsen, iets om mensen of dingen te vervoeren, er zijn voertuigen met of zonder motor, ze rijden op de weg of op rails… Als verwerking leren onze kleuters de kenmerken van een voertuig uit te drukken in een tekening.

De rangorde (eerste, tweede, derde…) oefenen we nog een keer a.d.h.v. de wagonnetjes van een trein. Het uniform van de politieman bekijken we a.d.h.v. het prentenboek ‘De politieman’ (Liesbet Slegers). Waaruit bestaat het uniform? Waarom hebben ze al die dingen nodig? En we maken een opdrachtje rond visuele discriminatie waarbij we goed moeten kijken naar de armen van de politiemannetjes. We bekijken ook enkele verkeersborden van dichterbij en staan vooral stil bij het verkeersbord met de letter P. De letter P staat ook op onze automat. Als we opruimen zullen onze kleuters alle voertuigen op de parking moeten zetten.

In het koffertje van Anna zitten de volgende woorden: de voertuigen (verzamelnaam), de parking (P), de bestuurder, de fietser, de voetganger, het uniform en de verkeersborden. We staan ook stil bij de vorming van de woorden… een FIETSer rijdt met een FIETS, een VOETganger gaat te VOET en een beSTUURder heeft een STUUR vast.

Tijdens dit thema werk ik vooral met de superleuke prentenboeken van Leo Timmers vol dieren en vervoermiddelen. Hij is een bekroonde prentenboekenmaker. Hij houdt ervan om verhalen visueel te vertellen, met een minimum aan woorden. Zijn stijl wordt gekenmerkt door humor, vorm en kleur. Ik zal onze kleuters a.d.h.v. filmpjes en prenten ook kennis laten maken met Leo Timmers. Ze zullen ook zien in een filmpje hoe hij zijn boekjes maakt.

In de bib van onze gemeente vind je ook heel wat leuke prentenboeken van Leo Timmers: ‘Wie rijdt?’, ‘Wij samen op stap’, ‘En dat doen we dus’, ‘Garage Gust’, ‘De kar van de koning’, ‘Rijd je mee?: van een tot tien’, ‘Op weg’ (een leuk kartonboekje met schuifjes en draaischijven), ‘Boem’ en ‘Aap op straat’ (twee prentenboek zonder tekst met duizenden details).

Belangrijke data:

  • Woensdag 15/5: autoluwe schooldag
  • Maandag 20/5: PINKSTERMAANDAG (geen school)
  • Woensdag 22/5: autoluwe schooldag
  • Donderdag 23/5: GEEN zwemmen (omwille van sluiting van het zwembad)

Mag ik jullie nu alvast vragen om je kleuter maandag 27/5 een leeg en afgewassen blik (400 g) mee te geven naar ons klasje. Want dan beginnen we alvast met de cadeautjes voor onze papa’s.

Groetjes,
juf Sofie

Komt jouw kapoen ook naar onze school?